0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej och tack för ditt svar.Hur räknade du Tempdiffen är 9 ºC ?VP-°min: 60TS-°min: 400/M
Relationen VP-tid till TS-tid tyder också på klen pump. Ca 90 % energitäckning mellan tummen och pekfingret. Borde betyda runt 50 % effekttäckning så frågan är om mer än 6 kW skall behövas, det är ju bara en 5 kW pump.
Hej och tack för era svarNu ska vi se...alltså tempdiff 11 ºC...hur mycket temp diff ska det vara?Tycker ni jag ska köpa ny pump eller har jag fattat fel? Vad kan jag göra?
Citat från: Mindraid skrivet 04 december 2010, 10:02:24Hej och tack för era svarNu ska vi se...alltså tempdiff 11 ºC...hur mycket temp diff ska det vara?Tycker ni jag ska köpa ny pump eller har jag fattat fel? Vad kan jag göra?5-10 grader bör temperaturdifferensen vara. Det är ingen mening med att köpa ny och kraftigare pump. Det lönar sig inte. Borrhålet är dessutom lite väl kort för en större pump. Det du ska göra är att lära dig hur pumpen fungerar. Förhoppningsvis kan vi hjälpa till med det. Ställ parallell på noll och använd kurvlutningen för att få rätt innetemperatur. Tänk på att det kan ta något dygn innan ändringar har nått full verkan. Parallell bör främst användas om man vill ha en innetemperatur som skiljer sig från 20 grader. Ett så högt värde som +7 innebär att man måste ändra värdet allteftersom utetemperaturen ändras. Var ligger huset? Uppgiften behövs för att kunna bedöma vad som är rimliga värden.Vad var det för typ av uppvärming före värmepumpen och hur mycket olja/el gick åt?
Citat från: Mindraid skrivet 04 december 2010, 10:02:24Hej och tack för era svarNu ska vi se...alltså tempdiff 11 ºC...hur mycket temp diff ska det vara?Tycker ni jag ska köpa ny pump eller har jag fattat fel? Vad kan jag göra?5-10 grader bör temperaturdifferensen vara.
5-10 ºC när endast kompressorn värmer huset, när elpatron skjuter till värme (som i detta fallet) så ska tempdiff vara högre.