0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick service på min 6 år gamla VP L/L av en Kylfirma och skulle kosta 2000 kronor.Nu fick killen för sig att fläktmotorn i innedelen hade trasiga lager och rekomenderade mig att byta den direkt innan den havererade.De tar ditt försäkringsbolag, Han ringde försäkringsbolaget och ville göra en kontantreglering.Därefter så bytte han fläkten som tog ca 1 timme. Och sen rengöring ca 1,5 timme.Jag kollade precis innan han monterade kåpan och upptäckte att motorn inte var ny och påpekade detta!!Han svarade då att det var en utbytesfläkt som renoverats med keramiska lager.Min reaktion var omedelbart att fråga vad detta då skulle kosta?6200 kr för fläktmotorbyte och 2000 kr för övrig service! Alltså 8200 kronor totalt.En ny orginal fläktmotor kostar ca 700 + momsNu tröt mitt tålamod och jag blev utan att överdriva skitförbannad och sa några väl valda ord som inte kan återges här Ringde direkt till kylfirman och skällde ut dom sen försäkringsbolaget att stoppade utbelaningen.Är det verkligen branchvedertaget att plocka ut över tvåtusen kronor i timmen och lägga på 400% på material ??När man läser olika inlägg här på forumet så verkar all service och delar vara stora kostnader och bättre att köpa ny pump även om den bara är några år gammal?Men det finns väl endå gränser för vad man betalar för??Vad är en rimlig timpeng och hur mycket skall man acceptera som påslag för material tycker ni andra?MVH/Fidusen
Jag har också kollat, med en auktoriserad firma. Dina 8200kr skulle för mig bli 3200kr. Det är 1 år sedan. Verkar som om du råkat ut för en skojare. Att inte berätta om begutbyte är förbaske mig kriminellt. Så här har det blivit i många branscher. Om du krockar en bilskärm får du en hel beg, inte en ny.
Det är dyrt att ha tummen mitt i näven..