0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter mycket "om och men" och besök av service tekniker så fungerar nu min elpatron som det ska (förhoppningsvis) sen igår. Den servicetekniker som var här igår gjorde dock en iaktagelse som enligt honom innebär en hel del problem. Jag har inte en 9kw elpatron i min CC160 utan en CC 13,5kw. Jag beställde en 9 kw.Alla kablar och avsäkringen på huset (20A) är dimmensionerade för 9 kw. Min fråga är: Vad är bästa lösningen på detta?mina egna funderingar:1. Be installatören fixa allt. 2. köra på och blunda3. Ställa ner effektbegränsningen under aslutningseffekt menyn. Dock är jag osäker på om detta fungerar och hur det påverkar. Manualen är inte helt klar på hur detta fungerar och det är även ett fel i den (sida 29 http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20med%20CC%20160%20Installatörshandledning.pdf) :Enbart tillskott, effektbegränsning: Inställning av den effekt somtillåts då kompressorn inte är i drift. Fabriksvärde är värdet i Angetotal effekt, d.v.s. 9 eller 13,5 kW. Min = 0,25 kW, max = det värde,som ställts in i Ange total effekt.Jag föredrar helt klart alternativ 3 då jag hoppas på att det fungerar som ungefär som att man simulerar att det är en 9kw elpatron. dock så antar jag att den denna inställning inte gäller tex. varmvatten, varmvattenspets och när kompressor och patron körs samtidigt?vad tycker ni? tips?
Citat från: meshugg skrivet 01 december 2010, 11:33:29Efter mycket "om och men" och besök av service tekniker så fungerar nu min elpatron som det ska (förhoppningsvis) sen igår. Den servicetekniker som var här igår gjorde dock en iaktagelse som enligt honom innebär en hel del problem. Jag har inte en 9kw elpatron i min CC160 utan en CC 13,5kw. Jag beställde en 9 kw.Alla kablar och avsäkringen på huset (20A) är dimmensionerade för 9 kw. Min fråga är: Vad är bästa lösningen på detta?mina egna funderingar:1. Be installatören fixa allt. 2. köra på och blunda3. Ställa ner effektbegränsningen under aslutningseffekt menyn. Dock är jag osäker på om detta fungerar och hur det påverkar. Manualen är inte helt klar på hur detta fungerar och det är även ett fel i den (sida 29 http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20med%20CC%20160%20Installatörshandledning.pdf) :Enbart tillskott, effektbegränsning: Inställning av den effekt somtillåts då kompressorn inte är i drift. Fabriksvärde är värdet i Angetotal effekt, d.v.s. 9 eller 13,5 kW. Min = 0,25 kW, max = det värde,som ställts in i Ange total effekt.Jag föredrar helt klart alternativ 3 då jag hoppas på att det fungerar som ungefär som att man simulerar att det är en 9kw elpatron. dock så antar jag att den denna inställning inte gäller tex. varmvatten, varmvattenspets och när kompressor och patron körs samtidigt?vad tycker ni? tips?I anslutningseffekt>ange total effekt ska du ange rätta värdet, i detta fallet 13,5 kw (Jag fick också en 13,5 istf en 9 kw panna som jag betalte för :-) )Problem uppstod i början med lite udda larm m.m. pga att installatören satte 9. Däremot kan du i tillskottsval begränsa effekt till 9kw om nu kablar/säkring är begränsande.Meny>Uppstart>Anslutningseffekt>Enbart tillskott,effektbegränsning>9,5
Citat från: rudmark skrivet 01 december 2010, 19:22:42Citat från: meshugg skrivet 01 december 2010, 11:33:29Efter mycket "om och men" och besök av service tekniker så fungerar nu min elpatron som det ska (förhoppningsvis) sen igår. Den servicetekniker som var här igår gjorde dock en iaktagelse som enligt honom innebär en hel del problem. Jag har inte en 9kw elpatron i min CC160 utan en CC 13,5kw. Jag beställde en 9 kw.Alla kablar och avsäkringen på huset (20A) är dimmensionerade för 9 kw. Min fråga är: Vad är bästa lösningen på detta?mina egna funderingar:1. Be installatören fixa allt. 2. köra på och blunda3. Ställa ner effektbegränsningen under aslutningseffekt menyn. Dock är jag osäker på om detta fungerar och hur det påverkar. Manualen är inte helt klar på hur detta fungerar och det är även ett fel i den (sida 29 http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20med%20CC%20160%20Installatörshandledning.pdf) :Enbart tillskott, effektbegränsning: Inställning av den effekt somtillåts då kompressorn inte är i drift. Fabriksvärde är värdet i Angetotal effekt, d.v.s. 9 eller 13,5 kW. Min = 0,25 kW, max = det värde,som ställts in i Ange total effekt.Jag föredrar helt klart alternativ 3 då jag hoppas på att det fungerar som ungefär som att man simulerar att det är en 9kw elpatron. dock så antar jag att den denna inställning inte gäller tex. varmvatten, varmvattenspets och när kompressor och patron körs samtidigt?vad tycker ni? tips?I anslutningseffekt>ange total effekt ska du ange rätta värdet, i detta fallet 13,5 kw (Jag fick också en 13,5 istf en 9 kw panna som jag betalte för :-) )Problem uppstod i början med lite udda larm m.m. pga att installatören satte 9. Däremot kan du i tillskottsval begränsa effekt till 9kw om nu kablar/säkring är begränsande.Meny>Uppstart>Anslutningseffekt>Enbart tillskott,effektbegränsning>9,5BLir det 3kW per fas då vid full effekt?