0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det som händer då? vid kompressorhaveri?Skär den mellan friktionsytorna eller blir det lager haveri?Gäller detta både scroll, rotary och Swing ??Är oljan så kass?Bilar startar man ju i kyla... rätt olja bara..
Grundreglerna med god värmespridning och så låg temperatur som möjligt är ännu viktigare att följa under vinter om du vill spara maximalt. Vingen högt, fläkten på max och så låg temperatur som möjligt.Om du har något ytterligare sätt att värma huset, tex. en kamin, så ska du självklart även använda den.
Citat från: BosseBus skrivet 01 december 2010, 18:03:59Vad är det som händer då? vid kompressorhaveri?Skär den mellan friktionsytorna eller blir det lager haveri?Gäller detta både scroll, rotary och Swing ??Är oljan så kass?Bilar startar man ju i kyla... rätt olja bara..friktionsytorna får metallisk kontakt och om det inte skär direkt så blir det ett extremt slitage som förkortar livslängden och gör att kompressorn får stort inre läckage.swingkompressor har jag inte hört talas om... i luftvärmepumpar finns det kolvkompressor, rotary eller scroll. oljan är inte kass men den blir utspädd med köldmedium i vätskeform då köldmediet samlas på det kallaste stället, och köldmedium har en rentvättande förmåga, ungefär som CRC "brekleen"