0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Kall nov och Dec, globala uppvärming bara dog ut! Vi hade -23 imorse och -20 under dagen/kvällen, förbrukar totalt ca 58kwh totalt, HH-el, värmepump och motorvärmare..
HallojDetta dygn har det legat imellan -15 till-20 ºCI skrivandets stund -17 ºCBehöver 7,4kw av pumpen för att hålla varmt inne typ 20ºCDygnets åtgång:127,10kwh inkl.1tim elpatronskörning//Thommy JohanssonEtt tillägg:En kille som jag gjorde rörarbetet åt i deras nybyggda villa förra året kom förbi oss nu ikväll.Deras hus är ca 140-150kvm stort med golvvärme tillsammans med Eco Air 105 och Eco El 1550.Dom hade en förbrukning detta dygn på 120kwh för vv och uppvärmning.Kan inte säga annat än att jag är nöjd med min förbrukning på 129kwh då vi har ca 140kvm mera att värma upp samt att vårat hus är byggt -29.//Thommy Johansson igen
Verkar smart med vattenmantlad kamin, men mycket som skall byggas om och till för vår del, vi funderade på kamin, men för vår del endast för mys eldning, man jobbar på dagen och sover på natten, så elda nån timme/ kväll ger lite..Marma, bor i Norrland, Kinestillverkad pump som avfrostar varje 30 min, kass luftspridning, underligt nog finns det vissa som kallar den mooonstret, värmer bra men förbrukar även mycket!
Är inte så nöjd just nu. Vår Power Inverter har stått stilla helt de senaste dagarna (det har pendlat mellan -12 och -20). Den gick igång imorse igen då det var ca -10, nu stängde den ner igen redan vid -12,5. Det blir inte gratis direkt när den nu suger ca 150kwh/dygn.Den är helt klart inte dimensionerad för dessa vintrar i Stockholm. Ångrar att jag inte la till extra för att få Zubodan :-(