Har drabbats av trippla problem... just nu är det bara 11 grader inomhus
Vårt värmesystem är baserat på en IVT Greenline HT Plus E värmevatten flödet efter värmepumpen delas i ett T till två kretsar med radiatorer. Den ena kretsen har 6 radiatorer, varav den sista sitter i sovrummet på övervåningen. Den andra kretsen har 8 radiatorer varav två sitter på övervåningen. Ska försöka rita ett schema för att visa hur det är kopplat. Det är ett tvårörssystem
Nu till problemen:
1. Vi har saftig snedfördelning i systemet. Om man gör som manualen säger och öppnar ventilen fullt på samtliga radiatorer blir bara de fyra första radiatorerna (de två första i respektive krets) varma de övriga förblir iskalla. Jag har försökt strypa flödet i de första för radiatorerna för öka flödet i efterkommande radiatorer med hyfsat resultat, men jag kan ej få värme i alla radiatorer samtidigt. Kan det vara så att tryckfallet (flödesmotståndet) är för högt ut i de sista radiatorerna och därför han jag inte få värme i dem? Hur kan jag lösa detta?
2. Värmepumpen larmar med jämna mellanrum om att retur temperaturen på värmemediet är för högt GT9. Givetvis kan detta vara ett resultat av att flödet fördelas i en mycket kortare slinga än tänkt och därför kommer värmemediet tillbaka för varmt eller kan det vara en kombination med att varmvatten tempen är för hög? Hur vet jag vad som orsakar problemet.
3. Jag befinner mig på tjänsteresa i Indien och frugan sitter hemma och är grymt frustrerad över att inte kunna lösa problemet.

Detta är vår första viner i huset och vi har inte superkoll på hur systemet fungerar, men uppenbart är att något inte fungerar som det ska

Tacksam för hjälp!