0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Öööh, fattar inte. I punkt 1 och 2 pratar du ju om åtgärder som syftar till att du ska överhuvudtaget kunna utföra punkt 3... Eller betyder 3 att du redan har strypventiler på elementen som du kan använda? Gör det då och testa, isf behöver du inte byta ut slottsventilerna eller sätta en ventil på stammen. Hursomhelst låter det som att vattnet tar lättaste vägen genom de grova raddarna och att du behöver strypa på dem, hur du nu än ser till att kunna göra det. Boten för balansproblem enligt mig = strypmöjlighet på varje radd plus en IR-termometer!
Glömde säga att du bör montera radventiler med förinställning. Rekomenderar TA i första hand. MMA i andra. Undvik Danfoss. Har haft mycket strul med dom.
Citat från: Labold skrivet 30 november 2010, 21:02:15Öööh, fattar inte. I punkt 1 och 2 pratar du ju om åtgärder som syftar till att du ska överhuvudtaget kunna utföra punkt 3... Eller betyder 3 att du redan har strypventiler på elementen som du kan använda? Gör det då och testa, isf behöver du inte byta ut slottsventilerna eller sätta en ventil på stammen. Hursomhelst låter det som att vattnet tar lättaste vägen genom de grova raddarna och att du behöver strypa på dem, hur du nu än ser till att kunna göra det. Boten för balansproblem enligt mig = strypmöjlighet på varje radd plus en IR-termometer!Hej! Får ursäkta om jag inte förklarade hur jag tänkte helt klart, och även erkänna att detta är rätt nya saker för mig...Elementen har slottsvred och strypventiler (hoppas jag använder rätt terminologi här, jag menar den som sitter på returen på elementet). Slottsvreden verkar kassa, så gav mig på strypventilerna. Skruvade in dem runt 5 varv, och sen backade ut ett halvt varv, men elementen verkar fortarande lika varma. Betyder detta att jag ska dra in strypventilerna ännu mer? Anledningen till att jag tänkte på punkt 1 och 2 var att minska flödet till elementen, men om jag kan åstadkomma samma resultat genom att pilla med strypventilerna så vore ju det lättare! Allt funkade ju bra med gamla systemet som självcirkulerade, men nu har jag ju pump (som ligger på lägsta hastighet just nu) och det verkar ha påverkat allt en hel del...
Öhh! Hur menar du då? Hinna? Effekten har att göra vilken medeltemperatur (Till/retur) man har över radden, i förhållande till omgivningstemperatur.
Citat från: Perak skrivet 30 november 2010, 23:36:06Öhh! Hur menar du då? Hinna? Effekten har att göra vilken medeltemperatur (Till/retur) man har över radden, i förhållande till omgivningstemperatur.Radiatorn har en viss värmeavgivande yta. På insidan av ytan finns varmt vatten. På utsidan av ytan finns svalare luft, som dessutom rör sig pga konvektion. Värmen i radiatorvattnet ska hinna flytta sig från vattnet i radden till luften som omger radden. Om vattnet flödar för fort hinner inte tillräckligt mycket värme flytta sig från vattnet - du får för låg deltaT över radden. Så menar jag.
Citat från: Labold skrivet 01 december 2010, 10:05:07Citat från: Perak skrivet 30 november 2010, 23:36:06Öhh! Hur menar du då? Hinna? Effekten har att göra vilken medeltemperatur (Till/retur) man har över radden, i förhållande till omgivningstemperatur.Radiatorn har en viss värmeavgivande yta. På insidan av ytan finns varmt vatten. På utsidan av ytan finns svalare luft, som dessutom rör sig pga konvektion. Värmen i radiatorvattnet ska hinna flytta sig från vattnet i radden till luften som omger radden. Om vattnet flödar för fort hinner inte tillräckligt mycket värme flytta sig från vattnet - du får för låg deltaT över radden. Så menar jag.Jag håller nog med Perak i den här frågan - Är radiatorn varm på hela ytan så avger den mer värme. Dock vill ju VP'n ha lite svalare vatten tillbaks, så av den anledningen vill man höja delta-T lite grann.
Ville bara uppdatera detta; rörmokaren bytte till MMA termostatventiler+insats när de ändå behövde tömma systemet för VP installation och nu kan jag till slut justera elementen.