0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I min installation ingår en lång smal fläktradiator, som är nedfälld i golvet framför ett skjutdörrsparti.För att ge hyfsad värme borde den matas med 45-50o vatten. Men från värmepumpen får jag 30-36o vatten och det ger härlig värme i alla andra radiatorer, som är dimensionerade för den temperaturen på radiatorvattnet.Nu funderar jag på om det finns någon liten värmepump, så att jag lokalt kunde höja temperaturen för den aktuella radiatorn. Jag tänker mig att låta det befintliga radiatorvattnet gå in i den lilla värmepumpens kalla sida och ta ut 15-20 grader varmare vatten på varmsidan. Det upphettade vattnet skulle jag i en egen slinga låta mata den infällda radiatorn.Finns det en sådan liten värmepump?Eller är det någon som har andra goda idéer?Tacksam för all feedback.
Citat från: Varmtägott skrivet 29 november 2010, 16:40:11I min installation ingår en lång smal fläktradiator, som är nedfälld i golvet framför ett skjutdörrsparti.För att ge hyfsad värme borde den matas med 45-50o vatten. Men från värmepumpen får jag 30-36o vatten och det ger härlig värme i alla andra radiatorer, som är dimensionerade för den temperaturen på radiatorvattnet.Nu funderar jag på om det finns någon liten värmepump, så att jag lokalt kunde höja temperaturen för den aktuella radiatorn. Jag tänker mig att låta det befintliga radiatorvattnet gå in i den lilla värmepumpens kalla sida och ta ut 15-20 grader varmare vatten på varmsidan. Det upphettade vattnet skulle jag i en egen slinga låta mata den infällda radiatorn.Finns det en sådan liten värmepump?Eller är det någon som har andra goda idéer?Tacksam för all feedback. Enklast är nog att byta radiator eller om det är krångligt kompletera med en till
Jag tänker mig att låta det befintliga radiatorvattnet gå in i den lilla värmepumpens kalla sida och ta ut 15-20 grader varmare vatten på varmsidan. Det upphettade vattnet skulle jag i en egen slinga låta mata den infällda radiatorn.
Säkert billigare med elpatron, men högre driftkostnader.
Citat från: Varmtägott skrivet 29 november 2010, 16:40:11Jag tänker mig att låta det befintliga radiatorvattnet gå in i den lilla värmepumpens kalla sida och ta ut 15-20 grader varmare vatten på varmsidan. Det upphettade vattnet skulle jag i en egen slinga låta mata den infällda radiatorn.Citat från: Varmtägott skrivet 03 december 2010, 16:07:37Säkert billigare med elpatron, men högre driftkostnader.Jag fattar inte Ska du använda ditt befintliga radiatorvatten som KB till den lilla VP:n? Det enda du gör då är ju att tillsätta el via kompressorn. Knappast effektivare än att ta samma el direkt i en elpatron.
Jag hade tänkt att använda radiatorvattnet från den befintliga värmepumpen som köldmedia in i en en ny liten pump. Men det är klart att då tas ju energi ur det men det borde vä ändå vara effektivare att återföra den energin med pumpen än med en elpatron?