Hej,
Lite saker med min anläggning som jag inte får ordning på. Hoppas på lite input från kunniga här. Hoppas mina klottringar gör sig förstådda.
Anläggningen:
CTC EcoAir 109 med CTC Ecologic styrning. Ingen Ack tank. Shuntlöst system.
Uponor Push 20 (4 grupper).
Bottenvåning: Golvvärme 50m2 (2 grupper) plus elementslinga med 3 element.
Övervåning: Elementslinga med 4 element.
Ingen stödvärme via elpatron.
Förutsättningarna:
1½ plans stenhus från 1910, 145kvm
Nya fönster med isolerglas.
Golvvärme bottenvåning och radiator slinga övervåning.
Inställningarna:
Värmekurva vid -15c ute: 50
Ingen värme vid utetemp 25
Korr Diff System (Vid -15c ute): 0
Max tillåten Fram temp: 60
Driftvärden på systemet:
Ute +-0
V-pump Fram 48 (Bör 40)
Radiator retur temp 41 (Bör 42)
Värmepump temp 50
Hetgas 80
Antal starter 24h 0
Rumsgivare ja
Fördröjning shunt 60
Cirk pump läge 2.
Har nu försökt allt med att få ordning på temperaturerna. Har satt fast tempgivarna direkt på framledningsröret ute på V-pumpen med termisk pasta koppartejp och med värmeisolering över. Har tom roterat tempgivarna för att se om dessa är trasiga. Hur som helst så verkar de läsa av fel eller så är mina inställningar fel som gör att det är så stor diff mellan den faktiska temperaturen och bör värdet.
Kom idag också på pumpen med att ha 0 starter på de senaste 24 timmarna. Har läst lite här i forumet att de flesta tycker detta är bra att pumpen går hela tiden men så har det inte varit de andra åren för mig. Antal starter har pendlat mellan 16-24st. Förra året var det dessutom riktigt kallt här nere.
Bekymmer? pga de felaktiga värdena?
Min undran är väl om någon har hittat någon bra tempgivare på tex Elfa eller liknande som håller lite högre kvalite och läser av tempen rätt eller om det är något annat galet på min anläggning.
Mvh Peter