Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?  (läst 5013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« skrivet: 28 november 2010, 09:08:43 »
Hej!

Har en Nibe 1125-6 med 140m ell 150m aktivt borrhål. När vi nu har -6 grader ute så arbetar pumpen bara upp till max VB-fram 41 C, med eltillsatsen frånslagen. Radiatorerna blir bara fisjumna och värmen inomhus ligger runt 16-18 grader..

Nog bör väl värmepumpen själv klara av att värma till mer än 40 C utan eltillsatsen när utomhustemperaturen ligger under -10 ?

Läste en tråd där TS hade snarlikt problem med en 1225-8 och fick rekommendationen att nollställa, vilket för honom löste problemet.
Men om det skulle kunna hjälpa, vad innebär då en nollställning? Är det tillbaks till fabriksinställningar så att man behöver ha ut vvs-firman igen för att ställa om den?


Här kommer lite info från displayen.

VB fram 41 (52)
Varmvatten 46
Utetemp -5
VB-r 33 (53)
VVstart 46 (44)
KB-f +4
KB-r -1 (-8)
Kurvlutning 9
VPstarter 14268
VP till
VPtid 15046
TStid 1220
Grundinst 010


Mvh
Två frussna Clain.
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2010, 10:30:20 »
Det behöver inte vara något fel. Det kan bara vara så att pumpen är i klenaste laget i förhållande till husets värmebehov. Den temperatur pumpen orkar dra upp radiatorerna till säger väldigt lite om dimensioneringen.

Var ligger huset? Hur hög var förbrukningen av el eller olja innan pumpen installerades, eller om värden saknas uppvärmd yta och byggnadsår? När installerades pumpen?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2010, 12:05:58 »
Jo vi har också funderat över om pumpen är korrekt dimensionerad för vårt hus och dess behov.

Men vid kontakt med VVS firman som gjorde installationen fick vi först till svar att första och andra året får räknas som intrimningsår och att det inte varit någonting fel på systemet.
Förra året blev det ju i princip superkallt på en gång här, så då kändes det heller inte så konstigt att vi behövde köra på eltillsats.

Saknar tyvärr värden från tidigare värmekälla, det har varit olika varianter av vedeldad vattenmantlad kökspanna, både med och utan ackumulatortank. Men det funkade mycket dåligt när vi flyttade in hösten 2006 så det blev istället bergvärme installerat hösten 2007.

Vi bor i Gävle och huset är byggt 1923. Är 120kvm boyta på papperet (80kvm bottenvåning) MEN uttnyttjar ca 140-150kvm.
Original plankstomme av ca 120mm stående plank med vindpapp men utan tillstymmelse till isolering.

Vinden är isolerad med ca 500mm och även ytterväggarna håller vi på och förbättrar. När vi ändå valde att byta fönster och ytterpanel så valde vi även att tilläggsisolera med 45mm Paroc klimatskiva, hittills är dock bara norra gaveln åtgärdad.


När vi 2007 hade firman här för att räkna på vad som behövdes så ville jag att dom skulle ta med i beräkningarna att ett garage/uthus/lada på ca 100-200kvm skall byggas framöver (men detta ligger fortfarande minst 5 år bort i tidsplan).

Vi ville med andra ord inte underdimensionera, men fick då förklaringen att det var bättre att köra på en Fighter 1125-6 fram till dess vi bygger garaget och den dagen istället byta ut kompressorn i pumpen till en större.


Mvh
Clain
« Senast ändrad: 28 november 2010, 12:14:23 av clain »
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2010, 13:14:43 »
Det låter som du har en för klen pump för ditt rätt dåligt isolerade hus, samt ett mycket konstigt resonemang angående ett framtida byte av kompressor. Du skulle naturligtvis haft en pump som klarar både dagens och framtidens värmebehov, det är inte många tusenlappar som skiljer i pris på en pump som är tex 8 kW betydligt mindre än kostnaden för att byta kompressor i alla fall.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2010, 13:23:13 »
Det blev helt klart en för klen pump. Väggarna är som i mitt hus, Nibes 6 kW bör motsvara min pump (jämförde med 1126-6, hittade inte 1125-6). Ert hus är större.

Tittar man sedan på drifttiden, 15000 timmar på 3,2 - 3,3 år, blir det ca 4600 timmar/år. För en normalt dimensionerad pump skall det vara ca 3500 timmar/år, inte över 4000 i alla fall. Min lite klena pump går 4100 timmar/år. Ni skulle ha haft en pump på 8 kW. Nu är det svårt att dimensionera en värmepump när inte vet värmeförbrukningen men husets storlek och byggnadsår borde har klargjort att 6 kW var för lite. Det är möjligt att man intecknade tilläggsisoleringen när man dimensionerade.

Att pumpen inte klarar av att få upp temperaturen till mer än 40 grader är som det skall vara. Min kommer inte över 42-43. Förmodligen behövs tillsatsel när utetemperaturen går under någon minusgrad. Det kommer att bli bättre när hela huset är isolerat.

Det var bra att borrhålet blev djupt. Det klarar en ett nummer större pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2010, 13:56:55 »
Jaha, det var ju inte alls det svar jag ville höra... :(
Hade ju såklart helst sett att det var någon inställning som behövde göras, även om jag efter att ha läst här på forat misstänkte att pumpen kanske var för klen..

Vad kan man säga är att rekommendera då, hur lågt ner bör en VP kunna gå utan att behöva spetsa med el-tillsatsen?


Och är det någon som har en aning om vad det kostar att byta till en kompressor modell större.
Går ju säkerligen att räkna hem på den minskade elförbrukningen.
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2010, 14:11:42 »
Vet inte vad det kostar men jag kan skulle tro att det går på en 15 - 20 000:- om sedan resten i VP passar vet jag inte. Ett alternativ är att försöka sälja den och köpa en ny större, jag skulle tro att det blir ungefär samma kostnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2010, 14:13:20 »
Hur varmt har ni det i källaren?
Själv har jag ställt ner värmen där eftersom just gamla källare är ökända energitjuvar.
Du kan kanske sänka värmen där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2010, 14:56:03 »
Vad kan man säga är att rekommendera då, hur lågt ner bör en VP kunna gå utan att behöva spetsa med el-tillsatsen?

Med dagens eltaxor skulle jag tro att -6 till -8 är vad en pump i Gävle bör klara utan eltillskott, men det kan hända mycket under en värmepumps livstid. Oftast blir de mer än 15 år gamla.

Tveksamt om det lönar sig att göra något åt pumpen. Hittills är det bara kanske 5-7 % av totala värmebehovet som har varit värme från tillsatselen, i pengar kanske 2500 kr/år. Det går att minska till kanske 1000 kr. Det verkar inte lönsamt byta kompressor om man betänker att husets isolering kommer att bli bättre och värmebehovet kommer att minska. Efter tillbyggnaden kan det vara dags att fundera på om det är vettigt att göra något. Fram tills dess är det nog bara att gilla läget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #9 skrivet: 28 november 2010, 21:12:40 »
Hur varmt har ni det i källaren?
Själv har jag ställt ner värmen där eftersom just gamla källare är ökända energitjuvar.
Du kan kanske sänka värmen där?

Det är bara en gammal jordkällare på ca 10-15kvm där vi grävde ut och gjöt golv för att kunna hushålla pumpen...
Har bara radiatorn för att pumpen skall klara sig, men tack för förslaget..
 :)
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #10 skrivet: 28 november 2010, 22:07:31 »
Vad kan man säga är att rekommendera då, hur lågt ner bör en VP kunna gå utan att behöva spetsa med el-tillsatsen?

Med dagens eltaxor skulle jag tro att -6 till -8 är vad en pump i Gävle bör klara utan eltillskott, men det kan hända mycket under en värmepumps livstid. Oftast blir de mer än 15 år gamla.

Tveksamt om det lönar sig att göra något åt pumpen. Hittills är det bara kanske 5-7 % av totala värmebehovet som har varit värme från tillsatselen, i pengar kanske 2500 kr/år. Det går att minska till kanske 1000 kr. Det verkar inte lönsamt byta kompressor om man betänker att husets isolering kommer att bli bättre och värmebehovet kommer att minska. Efter tillbyggnaden kan det vara dags att fundera på om det är vettigt att göra något. Fram tills dess är det nog bara att gilla läget.

Tillsatselen har vi stängt av så fort vi haft möjlighet till det, aktiverade den t.ex första gången i år just i morse. Tog inte lång tid tills dess den kickade igång och med en årstid med minusgrader som det är nu, så går den på eltillsats hela tiden bortsett från när pumpen "gör" VV.

Så om man räknar lågt med ca 1kr/kw och konstant 4000-4500w förbrukning så blir det ju ca 100kr/dag och ca 3000kr/månad.

Fast Ok, tittar man på antal TS timmar så stämmer det ju inte riktigt att TS går 24/7.


Men du har nog kanske rätt Roland, kanske är bäst att gilla läget den här vintern oxå och se till att få klart tilläggsisoleringen till nästa vinter.
Fast det kanske ändå är vettigt att hålla lite koll på den där TS-tiden...
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2010, 10:30:48 »

Så om man räknar lågt med ca 1kr/kw och konstant 4000-4500w förbrukning så blir det ju ca 100kr/dag och ca 3000kr/månad.

Fast Ok, tittar man på antal TS timmar så stämmer det ju inte riktigt att TS går 24/7.


Om pumpen klarar av att hålla huset varmt ner till någon minusgrad betyder det att husets värmeläckage är 0,25 - 0,3 kW/grad. Är det - 6 ute blir det högst 1,5 kW i snitt från elpatronen. Fast just nu är det väl mer.

Läs av pumpens drifttidmätare för kompressor och tillsats med jämna mellanrum och skriv upp värdena med datum. Gör likadant med alla temperaturer vid olika driftfall (varmvatten, husvärmning) och olika utetemperaturer. Sådana värden är guld värda den dag man börjar misstänka att pumpen krånglar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dålig framledningstemperatur Nibe 1125-6 ?
« Svar #12 skrivet: 29 november 2010, 13:39:34 »
Vad kan man säga är att rekommendera då, hur lågt ner bör en VP kunna gå utan att behöva spetsa med el-tillsatsen?

Med dagens eltaxor skulle jag tro att -6 till -8 är vad en pump i Gävle bör klara utan eltillskott, men det kan hända mycket under en värmepumps livstid. Oftast blir de mer än 15 år gamla.

Tveksamt om det lönar sig att göra något åt pumpen. Hittills är det bara kanske 5-7 % av totala värmebehovet som har varit värme från tillsatselen, i pengar kanske 2500 kr/år. Det går att minska till kanske 1000 kr. Det verkar inte lönsamt byta kompressor om man betänker att husets isolering kommer att bli bättre och värmebehovet kommer att minska. Efter tillbyggnaden kan det vara dags att fundera på om det är vettigt att göra något. Fram tills dess är det nog bara att gilla läget.

Tillsatselen har vi stängt av så fort vi haft möjlighet till det, aktiverade den t.ex första gången i år just i morse. Tog inte lång tid tills dess den kickade igång och med en årstid med minusgrader som det är nu, så går den på eltillsats hela tiden bortsett från när pumpen "gör" VV.

Så om man räknar lågt med ca 1kr/kw och konstant 4000-4500w förbrukning så blir det ju ca 100kr/dag och ca 3000kr/månad.

Fast Ok, tittar man på antal TS timmar så stämmer det ju inte riktigt att TS går 24/7.


Men du har nog kanske rätt Roland, kanske är bäst att gilla läget den här vintern oxå och se till att få klart tilläggsisoleringen till nästa vinter.
Fast det kanske ändå är vettigt att hålla lite koll på den där TS-tiden...

När TS går in så går det ju inte med full effekt, så du kan inte räkna med 100:-/dag bara för att tillskottsikonen lyser hela dagen. Jag vet inte hur timräkningen funkar, men jag antar att den räknar om tiden till timmar med full effekt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!