Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: comfortzone - moment 22...  (läst 13284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #15 skrivet: 29 november 2010, 19:04:24 »
Hej hej
Har nu nytt filter i - hjälpte inte. Springer ner till -22 nästan direkt.
Provade oxå att koppla bort innegivaren för att se vilken temp tilluften hade.
Tilluften (in i pumpen ) är +23 ºC.så det kan inte vara problemet.
Har nu alla fönsterventiler öppna, fläkten på 45% men det hjälper inte.
Kollade även i köldmedie-glaset o det bubblade bara precis när pumpen startade
så köldmediebrist borde det inte heller vara....
Vad ska man göra???? _/-
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #16 skrivet: 30 november 2010, 11:17:53 »
75 Hz ska fungera om luftflödet är 220 kbm/tim vid drygt 20 grader. Då blir toppeffekten 5kW vid avluft -15C. Har du ett luftflöde på 185 kbm/tim blir toppeffekten ca 4,2kW vid samma avlufttemp. När sedan den går hela tiden måste den avfrosta varje timme vilket betyder att kompressorn står stilla ca 10% av tiden. Genomsnittlig maxeffekt blir då 90% av 4,2 dvs knappt 3,8 kWh/h. Jämför detta med husets specade effektbehov vid DVUT och nuvarande utetemp.

Om man ökar ventilationen när det är kallt ute måste man också ställa upp värmekurvan till högre framledningtemp för att tillföra mer effekt i värmesystemet!
« Senast ändrad: 30 november 2010, 11:24:09 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2011
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #17 skrivet: 30 november 2010, 13:53:37 »
Jag har inte hittat någonstans var man ställer in värmekurvan i en CE50:a liknande hur man gör i en Nibe eller IVT. Alltså där man utgår från var man bor någonstans. Kanske har att göra med att detta inte behövs eftersom man inte bryr sig om ute-temperaturen.
Någon som vet?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #18 skrivet: 30 november 2010, 18:41:41 »
Såja :)
Kollade precis temperaturerna på tilluften med en annan termometer o det skillde 4 ºC.
Så nu är det alltså ca 18 ºC in i pumpen och ca 20 ºC i huset. Alltså sjunker tempen 2 ºC
på vägen men det borde väl vara normalt, eller?

En annan sak som jag reflekterat över är att när pumpen värmer varmvatten på 50 Hz
ligger avluften på ca -12 ºC men när den värmer golven ligger avluften på -18 ºC oxå
på 50 Hz då. Ska det vara så eller? Funderat över vad som skilljer mellan de olika situationerna men konstaterat att jag kan för lite om ämnet... :D
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2011
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #19 skrivet: 30 november 2010, 18:58:41 »
Temperaturen borde bli någon form av vägt medelvärde på den "insugna" luften som kommer in i kanalen via dina frånluftsdon och blandas ihop. Beroende på aktuell temperatur i dom olika rummen där luften hämtas ifrån och beroende av hur mycket luft som tas in per don (dom kanske är olika mycket öppna och sitter förmodligen på olika avstånd från pannan).
Jag vet inte hur du mäter temperaturen i frånluften men känns det verkligen rätt att den kyls ner så pass (eller blandas ut till denna temperatur)? Om du har 20 grader i samtliga rum tycker jag det tyder på att du får in luft som är kallare än 18 grader någonstans ifrån eller att kanalen kyls i någon passage eller? Läcker avluftkanalen ut luft som sedan sugs in? Knäpp fråga kanske

mvh

PS
Citera
Rören har ungefär 20 cm lösull på sig
Går dom upp via vindsbjälklaget???
« Senast ändrad: 30 november 2010, 19:01:07 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #20 skrivet: 30 november 2010, 19:18:11 »
Tja krambriw...
Ventrören ligger på vinden på takstolarna där det är  (eller borde vara ::)) 450mm lösullisolering.
Men är det rimligt att tempen sjunker 2 ºC på vägen och isåfall kan det vara orsaken till den låga avluftstempen? Kan ju vara så att lösullen har sina brister.
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad KaminKamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #21 skrivet: 30 november 2010, 19:41:06 »
Hej,

Jag har installerat en fläkt-konvektor i källaren och därmed fått ett större elementsystem som medför att fram- och returledning sjunkit.
Samtidigt har jag observerat att frånluftstempen sjunkit några grader. Jag tolkar det som att verkningsgraden på värmepumpen ökar vid lägre fram/returledning och man kan se det på att frånluftstempen sjunker. Värmepumpen tar mer energi ur frånluften.
Om Ditt system arbetar med 24-28 grader i retur/fram så kan det vara helt normalt med -20 i frånluftstemp. Även Din frånluftstemp ligger ju högre vid varmvattenproduktion. Då arbetar pumpen med ca 50 grader i fram/retur.

//Magnus
190 kvm + garage 32 kvm norr om Stockholm. Värmer sen 2008-03-05 med CE65+Ilpo TA+Fläktkonvektor i garage.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #22 skrivet: 30 november 2010, 21:48:46 »
Hmm KaminKamin
Så du menar att detta skulle vara positivt helt plötsligt Sc:,h
Innan här på forumet sägs det att en högre avluft gynnar verkningsgraden.
Kan det vara något annat som gör att tempen är högre vid vv-produktion,
t ex någon ventil eller filter inne i pumpen? Bara spånar - har ingen aning...
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #23 skrivet: 30 november 2010, 23:35:11 »
Håller med KaminKamin. Det ger bättre verkningsgrad/COP när den jobbar mot värmebärare framledningstemp +28C än varmvatten +50C och därmed lägre avlufttemp. Märks t.o.m. på en vanlig flvp fast då strax över 0C som plötsligt kan bli minusgrader med avfrostningar när det bara är +38C i nedre delen av tanken där kondensorslingan ligger pga stort värmeuttag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #24 skrivet: 01 december 2010, 08:25:08 »
Jo det är ju rätt att cop blir bättre med lågtempererade system men samtidigt
blir det ju bättre cop med högre avluftstemp. Hm lite motsägelsefullt.... Sc:,h
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 591
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #25 skrivet: 01 december 2010, 22:57:40 »
CZ går ned på 50 Hz när den värmer tappvattnet. Då ger den lägre effekt och avluften blir inte lika kall.

CZ ger högre effekt ju kallare avluften är (förutsatt samma flöde), dock sämre cop ju kallare avluft. Grundprincipen måste vara att avluften ska vara kallare än friskluften. Då får man ut mer effekt än man tappar genom att värma friskluften. Man få även effekttillskott genom fuktavfällningen. Övriga effektförluster är det som läcker ut genom klimatskal och avlopp. Även spillvärme från hushållsapparater och kroppsvärme är tillskott.

Om man ska hålla temperaturen konstant i huset krävs jämvikt.

Ptempsänkning + Pfuktutfällning + Peltillskott + Pkompressor + Pspillvärme + Pkroppsvärme - Pfriskluft - Pklimatskal - Pavlopp = 0 (Har jag glömt något?)

Om utetemperaturen är väldigt låg blir effektförlusten för friskluft och klimatskal ganska stor och då krävs eltillskott för att få balans. Eller också göra som jag elda i kaminen. Jag har stängt av tillskottet helt.

Jag anser att man ska justera ventilationsflödet så att man har en avluftstemp så nära -20 grader som möjligt. Det är den mintemp som ställs in som defaultvärde i styrprogrammet.
« Senast ändrad: 02 december 2010, 11:05:18 av BJohan »
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #26 skrivet: 02 december 2010, 09:42:03 »
Det stämmer säkert BJohan.
Har nu sänkt fmax fram till 50Hz och vent till 41%
avluften ligger då på -17 ºC ungefär. Vet inte om detta blir bättre men får prova....
 
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #27 skrivet: 09 december 2010, 13:26:34 »
Jag måste bara ifrågasätta att gå ner till 50 Hz? Jag har aldrig hört talas om någon som inte klarar att köra VP:n på 75 Hz.

Under hur lång tid har du gjort testet att öka fläkthastigheten och då kört på 75Hz? Golvvärmesystemet i sig är ju rätt trögt och det tar ett tag att öka temperaturen.

Nu har jag inte likadan VP som du och inte heller samma förutsättningar, men skulle jag gå ner till 50 Hz på min CZ65L så skulle jag inte klara mig utan tillskott särskillt många dagar under vintern.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #28 skrivet: 09 december 2010, 13:44:24 »
Nä Kaffe75 jag tycker oxå det är konstigt - känns som något inte är som det ska...
Det ska iaf komma en tekniker nästa vecka (hoppas jag) som ska titta på problemet.
Som jag sagt innan problemet har kommit gradvis känns det som.
Konstigt att man inte fått några larm  i så fall  >:(
Gunnar på CZ bara sa att det var fel på luftflödet och att det var jättevanligt
- även fast en ventare varit här. Dålig inställning tycker jag...
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone - moment 22...
« Svar #29 skrivet: 11 januari 2011, 00:41:33 »
Walle, hur har det gått?

Jag ser att mina frågeställnigar går hand i hand med dina med den skillnaden att jag har radiatorer istället för golvvärme.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!