0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
750l med två varmvattenslingor och solslinga.
Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.PerJ
Jag tar min tank med 2 VV slingor som ligger kopplade i serie för att från början har KV in sen värme den första slingan upp vattnet till ca 30 grader då passerar vattnet in i nästa som tar tankens topp temp som ligger på mellan 50-55 grader. Det som händer först är att temp givare som sitter i nedre delen kyls ner ganska fort till 40 grader men fortfarande har jag hög temp i övre delen. 1...Efter att tappat ca 100 l VV från tanken har även temp ut sjunkit till ca 40 grader. Då har jag 35 grader i botten vid givaren. Samtidigt har VP programmet känt av att den skall köra VV. Det gör den vid 40 gr på givaren i nedre delen. VP har då på sin retur ca 35 grader och med 12-13 graders diff har jag 48 grader framledn från VP. 2...Efter ca 20 min har VP retur och därmed nedre givaren kommit upp till 45 grader. Sen fortsätter den till 48- 49 grader givartemp. 3...Det slutar med botten på 47 grader och topp av tank med 54-55 grader vid övre givare men i topp av tank VP max temp på 57-58 grader.
Läst tråden igen,Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.PerJ