Min CE50 9kW verkar klara husbehovet väldigt bra med endast kompressor. Jag har testat att bara ha element 3 i "auto", dom andra är "från".
I natt var det rätt kallt, minus 10-13
Om man tittar på 1 dygns rullande graf nedan så kan man se hur el-tillskottet gick in och stöttade. Det intressanta är att grafen visar när CE50:an VILLE HA tillskott men den fick det alltså endast när staplarna visar att alla tre stegen är aktiverade (och då endast 3kW istället för 9). Det visar sig ganska tydligt att det räckte bra med att få 3kW för efter en kort stund slog element 3 från
På detta sätt "tvingas" kompressorn jobba lite längre själv innan tillskottet sätter in och lite längre efter att tillskottet slagit ifrån
Idealt sätt skulle jag naturligtvis vilja ha den här funktionen "inbyggd" och kunna ha samtliga element i "auto"
De flesta övriga tillfällen då tillskottet går i taket har sin naturliga förklaring i att någon av ungdomarna dränerar varmvattentanken genom en lång-dusch
F-n, det här är ju sjukt, man håller oavsiktligt koll på hur länge folket duschar för att se om systemet funkar ok
mvh Walter