Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad NIBE F370P (ersättaren till 360P) gÃ¥r ofta pÃ¥ tillskottsvärme.  (läst 12969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Vi har en nyinstallerad Nibe F370P som har bytts ut rakt av från en Elektrostandard 480ES från -95. Det slumpade sig så att flexslang, EL, givare, allt var bara att byta rakt av och passade.
Vi har en utegivare och en inomhusgivare precis som tidigare fast vi anväder så klart de nya från Nibe som följde med en komplett VP.
Den förra VP'n hade man ingen koll på och vi vet bara att den givit värme och varmvatten, men att elkostnaderna har varit höga.
Med nya F370 får man fram allt man önskar men saknar loggfunktioner på tillskottsvärmen t ex.
Jag tycker att tillskottsvärmen går in ofta och funderar på om det är någon inställning som missats. Vi kör på Normal och automatik med prioritet varmvatten.
Kan vi göra meningsfulla inställningar som ger ytterligare besparingar?

Bifogar bilder på serviceinfo.
« Senast ändrad: 27 november 2010, 16:49:42 av MRLINDELL »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Så här års är det inte ovanligt att det behövs en del tillskott.
Själva kompressorn ger max 2 kW vilket inte räcker så långt just nu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Kompressor info:

antal starter:              111 h
total drifttid:               287 h
- av vilken varmvatten: 272 h

Fördelat på exakt två veckor.

111 / 14 = ca 8 st per dag

287 timmar = ca 12 dygn av denna tid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kompressor info:

antal starter:              111 h
total drifttid:               287 h
- av vilken varmvatten: 272 h

Fördelat på exakt två veckor.

111 / 14 = ca 8 st per dag

287 timmar = ca 12 dygn av denna tid.


Har den bara gjort värme 15 tim men vv 272 tim  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !

  Noterar att utetemp är -7.9 ºC   och  framledningstemp dÃ¥ är 47 ºC  .    Det tycker jag är högt men jag känner förstÃ¥s inte till ditt hus osv  .   Sc:,h
   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
70-tals, mexitegel, 160 kvm, Bromma.

Vilken framledningstemp skulle varit "normal"? Detta är vad F370 gör automatsikt.

Cirkultionspumpen går på högsta. Tempmätare inne visar på samma som VP.

Utloggad Jonteman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänker samma som Rollster.
Min  360P hÃ¥ller en framledningstemp pÃ¥  31 ºC vid  -7,2 ºC  ute med en kurva pÃ¥ 6  -2 inställd och fullt öppna radiatorer.
Nibe 360P installerad 2007. TA 450 - 91. 1 1/2 plans hus 152 kvm - Byggt 1991 i Linköping. "2 vuxna o 2 barn".             
18500 Kwh år (2006) inkl hushålls el
15510 Kwh år (2007) inkl hushålls el
13120 Kwh år (2008) inkl hushålls el
14870 Kwh år (2009) inkl hushålls el
15340 Kwh år (2010) inkl hushålls el

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är väl risk för att radiatorerna i en 70-tals kåk är för små (eller för få) för att det ska fungera helt optimalt med värmepump. Har själv kurva 6 förskjutning 0 eller +1 i 90-tals hus med lågtemp radiatorsystem och termostaterna aktiva på drygt 20 grader eftersom jag vill de ska stänga av solvärme eller plasma-TV varit på länge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Gammalt hus med gamla radiatorer! det var -19 grader ute i natt, varmvattnet blir bara 50 grader då och maskinen går på allt!
Men det är fortfarande +21 grader inne överallt.
Jag har en slinga med två element till toaletterna som är avstängda då cirkulationen pajjat pga att någon kran sannolikt gått sönder när vi stängde av/på för att klämma om några rör.
Men det fixas när det blivit +grader igen ... inte mecka VP när det är -20 ute.
ES480 vi hade fungerade sämre, det är märkbart bättre luft inne, dvs bättre ventilation och mera varmvatten trots allt.
Vi kör kurva 9 enligt NIBE's installationshandbok, skall sänka den också efter köldknäppen på prov. Men då blir det inte samma värme inne heller.
« Senast ändrad: 15 december 2010, 07:25:49 av MRLINDELL »

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Ett litet problem kvarstår som inte är aktut, men man vill ha värme i elementen.

Stora slingan till större delen av elementen fungerar utmärkt.

Det finns en liten slinga till toaletten på övre plan och till två små utrymmen nertill. Här är det ingen cirkulation hur jag än ställer kranarna.

Tappar jag från avlutftningen där nere på dessa element så faller trycket i VP.

Men annars får jag ingen cirkulation. Man vill ju inte gärna röra järnrören!
« Senast ändrad: 10 december 2010, 17:57:35 av MRLINDELL »

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad ger kompressorn för effekt i 370 gentemot gamla 360 (2kW)???

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Det står väl i NIBE manualerna.

Det enda jag kan jämföra med är elräkningarna och förbrukning i kW per månad. En jämförelse som inte är så lätt när vädret skiftar som det gör.
Kör man F370 på Auto & Normal med 3 tonåringar hemma så hamnar varmvattnet på ca 50 grader och toppen på VVB blir oftast enligt symbolen på panelen tom.
Det är inställd för att prioritera varmvatten, vi har värme så det räcker till och kompressorn går hela tiden nu när det är kallt.

Ser man till tillskottsvärmen så presenteras enbart en tidsfaktor som jag inte riktigt vet hur den betyder i proportion till använd kW.
Kompressorn startar ca 1 gång per dag och går hela tiden, jag har varit på plats en gång och sett avfrostning på panelen.
Jag antar att kompressorn är på 2 kW sim i den gamla och besparingen måttlig, men lågt ljud och bra ventilation.

Summerat kan man påstå att F370 känns lite klen till den sortens hus som vi har.
Men märker vi en besparing jämfört med den gamla är detta faktiskt OK. Vi har bara haft den i drift i ett par veckor.
« Senast ändrad: 15 december 2010, 09:07:35 av MRLINDELL »

Utloggad Krid68

  • har en NIBE F370
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har också en ny 370P som ersätter en Fighter Twin. Tycker att 57 grader för varmvatten är i överkant. Försök om ni klarar er med 52, det räcker gott och väl för oss 5.
Har du försökt med att förskjuta kurvan eller ändra lutningen. Vi hade 26 inomhus när pumpen var nyinstallerad... nu ligger vi på 20 och vill vi ha det lite varmare, så eldar vi i täljstenskaminen som är perfekt tillskott till värmepumpen.
bor i  ett Modulenthus pÃ¥ 178 kvm frÃ¥n 1986 lite norr om GBG.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det står väl i NIBE manualerna.

Det enda jag kan jämföra med är elräkningarna ock förbrukning i kW per månad. En jämförelse som inte är så lätt när vädret skiftar som det gör.
Kör man F370 på Auto & Normal med 3 tonåringar hemma så hamnar varmvattnet på ca 50 grader och toppen på VVB blir oftast enligt symbolen på panelen tom.
Det är inställd för att prioritera varmvatten, vi har värme så det räcker till och kompressorn går hela tiden nu när det är kallt.

Ser man till tillskottsvärmen så presenteras enbart en tidsfaktor som jag inte riktigt vet hur den betyder i proportion till använd kW.
Kompressorn startar ca 1 gång per dag och går hela tiden, jag har varit på plats en gång och sett avfrostning på panelen.
Jag antar att kompressorn är på 2 kW sim i den gamla och besparingen måttlig, men lågt ljud och bra ventilation.

Summerat kan man påstå att F370 känns lite klen till den sortens hus som vi har.
Men märker vi en besparing jämfört med den gamla är detta faktiskt OK. Vi har bara haft den i drift i ett par veckor.

Nej det står inte vad kompressorn ger. Däremot så står det märkeffekt 650W och det är lika mycket som på gamla 360P som klarar av att ge 2kW på det som max. Det var därför jag undrade om den är effektivare än gamla 360P.

Utloggad rob_t_j72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
MrLindell:

En liten notering, jag ser att på en av bilderna så visas förångare-, och avluftstemp som ligger på -3 och -2,5:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=37454.0;attach=21237;image

Du borde slippa avfrostningen om du kan höja fläkthastigheten så att båda ligger på ca. +3 istället, på 360p är det lätt att själv ändra med sladdarna bakom plåten...

Tyvärr kan jag inget om 370p, däremot så kör jag min 360p på enbart Vår/Höst-inst. året runt så att enbart kompressorn är aktiv. På vintrarna så aktiverar jag extra varmvatten manuellt och kör 1-3 ggr/dag upp tempen beroende på hur kallt det är ute. Ibland åker tempen ner till ca. 35 på varmvattnet, men jag har ett relativt nybyggt hus (2004) med golvvärme och ligger på mellan 31-36 nu på vintern och det kanske inte funkar för dig då jag antar att du har högtempererat system?

Mvh /Robert Jansson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!