0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressor info:antal starter: 111 htotal drifttid: 287 h- av vilken varmvatten: 272 hFördelat på exakt två veckor.111 / 14 = ca 8 st per dag287 timmar = ca 12 dygn av denna tid.
Det står väl i NIBE manualerna. Det enda jag kan jämföra med är elräkningarna ock förbrukning i kW per månad. En jämförelse som inte är så lätt när vädret skiftar som det gör.Kör man F370 på Auto & Normal med 3 tonåringar hemma så hamnar varmvattnet på ca 50 grader och toppen på VVB blir oftast enligt symbolen på panelen tom.Det är inställd för att prioritera varmvatten, vi har värme så det räcker till och kompressorn går hela tiden nu när det är kallt.Ser man till tillskottsvärmen så presenteras enbart en tidsfaktor som jag inte riktigt vet hur den betyder i proportion till använd kW.Kompressorn startar ca 1 gång per dag och går hela tiden, jag har varit på plats en gång och sett avfrostning på panelen.Jag antar att kompressorn är på 2 kW sim i den gamla och besparingen måttlig, men lågt ljud och bra ventilation.Summerat kan man påstå att F370 känns lite klen till den sortens hus som vi har. Men märker vi en besparing jämfört med den gamla är detta faktiskt OK. Vi har bara haft den i drift i ett par veckor.