Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna  (läst 3375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« skrivet: 25 november 2010, 21:15:53 »
Hej efter att läst här pÃ¥ forumet och tittat runt sÃ¥ har jag nu bestämt mig för att skaffa lv pump till huset,tittade först efter lite billigare pumpar men dÃ¥ detta kom pÃ¥ tal med svärfar sÃ¥ sa han att han hade bra pris pÃ¥ nibes sortimet som jag även blev rekomederad  i min andra trÃ¥d om kolants värmepump.Nu till frÃ¥gan vad behöver jag mer än värmepumpen?en sjuntstyrning fÃ¥r jag nog köpa har jag förstÃ¥tt dÃ¥ jag i dag reglerar värmen med termostater pÃ¥ alla element+ golvärmeslingorna pannan vill jag begÃ¥lla för att köra spetsvärmen med det är förövrigt en effecta frÃ¥n-06 den har 12 meterskamrörsslinga för vv och en vattenvolym pÃ¥ ca 220 liter + övriga systemet kommer jag behöva extra vv beredare eller nÃ¥n annan styrutrustning? Idagsläget gör jag av med ca 128kw dygn räcker en 2025-8 eller skall jag satsa pÃ¥2025-10 tacksam för sÃ¥ mycket inputt jag kan fÃ¥ mvh Jonas
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 08:16:06 »
Hur har du tänkt koppla in pumpen mot pannan? Har du ingen styrning alls av framledningstemperaturen på den nuvarande pannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 09:28:08 »
Det sitter en manuell shunt på pannan men en shuntstyrning som kopplas till inomhusgivare är beställd /jonas
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

Utloggad Danielmotala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 11:21:35 »
Hur mycket räknar du med att spara med den kombinationen jämnfört med bara pellets?
Nibe S1255-12, enplansvilla byggd -63, 107 kvm + källare i Motala.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 13:38:18 »
Läs på lite om fast och flytande kondensering innan du går vidare med 'projekteringen':
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #5 skrivet: 26 november 2010, 14:56:50 »
Jag har inte räknat på besparing så noga då jag bara tröttnat på att släpa pellets men några kronor borde det väl bli ^-^Purjo måste jag alltså köra med fast kondensering om jag förstått rätt?
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #6 skrivet: 26 november 2010, 15:22:44 »
Jag har inte räknat på besparing så noga då jag bara tröttnat på att släpa pellets men några kronor borde det väl bli ^-^Purjo måste jag alltså köra med fast kondensering om jag förstått rätt?

Nej, det beror på hur du kopplar in pumpen och vilka reglermöjligheter den har.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #7 skrivet: 26 november 2010, 16:34:16 »
jo det förstod jag,men med flytande kondensering så blir ju mitt tappvatten lidande. Men det är klart är besparingen så mycket större så det lönar sig att sätta in en vv beredare så får man ju överväga det ,någon som kan avgöra om jag skall ha en 8 eller 10 man vill ju inte stå med en pump som är för liten men inte heller en för stor/jonas
« Senast ändrad: 26 november 2010, 16:36:40 av spyrius »
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #8 skrivet: 26 november 2010, 16:36:39 »
Jo, förvärmning av VV i pannan och slutvärming i en mindre VVB är nog mest ekonomiskt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
SV: Docka nibe 2025-8(10) mot befintlig pelletspanna
« Svar #9 skrivet: 26 november 2010, 16:38:34 »
Oj snabba svar här! medans jag redigerade förra inlägget så fick man svar ;D
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!