Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo co2  (läst 6644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
Sanyo co2
« skrivet: 11 augusti 2005, 00:18:58 »
Hej, av nyfikenhet så pratade jag med en försäljare om sanyo co2 på noliamässan i dag.
Han påstår att den tillverkas av ctc i sverige och är en totalkopia av ctc s bärgvärmepump förutom att den har en utomhusdel med co2 gas istället för borrhålets colektor.
Instalationspris 80-90 tusen.
Den skall ge 5Kw ner till -15.
En 9kw elpatron som stöttar i övre delen av arbetstanken som på ctc.

Det känns som att man ändå får lite för pengarna på denna bärgvärme ersättare??

Är det någon som har köpt och kör med en sådan pump?
mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo co2
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2005, 14:25:29 »
Lägger in en länk angående CO2 som köldmedie i värmepump:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3669.0.html

Lägger också läng till besparingskalkyler:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3684.0.html

SÃ¥ kan man kanske skaffa sig en egen uppfattning.

PerJ

Utloggad veronicae

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Sanyo co2
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2005, 11:52:24 »
Hej mso!

Jo då vi skaffade denna CO2 pump i slutet av april detta år.
Är jättenöjda och den har fungerat helt felfritt, dock kan jag ju inte säga hur den går ender vintern eftersom vi inte haft den så länge ännu. Det stämmer att pannan inne är CTC kopia med samma menyer, pumpdelen ute är sanyos egen.

Tyvärr är detta allt jag kan berätta i dagsläget, men jag återkommer gärna.
1 plansvilla 117 kvm + källare 117kvm, byggt 1971.
L/V Sanyo Co2 installerad april 2005.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2005, 15:56:45 »
Återkom gärna med erfarenheter!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2005, 12:24:07 »
alla tankar till vp system utformade som ctc eller sanyos eller nibe euronom. byggs av borö .den investering du gör med berg värme är 100 procent rätt i umeÃ¥ ,titta pÃ¥ kyl effekten pumpen lämnar .det ända som är intressant.  plus att en värmepump som installeras skall vara tre fas för mÃ¥nga skojare i dag som säljer smÃ¥ en fas maskiner och förstör hela säkrings bilden hemma i vÃ¥ra fastigheter ,co2 tekniken är inte färdig . för att det ska bli riktg knuff i bitarna krävs ett system tryck pÃ¥ 350 bar och det hÃ¥ller inte dagens kompressorer för. en sÃ¥ länge är traditionell teknik vassare en co2. i stockholm har vi cirka 250 timmar om Ã¥retr dÃ¥ vi behöver en framlednings temp högre en 55 grader i 80-60 system.plus att spetsen för varm vatten kostar 1600 kronor för ett hushÃ¥ll pÃ¥ fem personer .finns ingen anledning att köra en v-p högre absoluta max temp 55 grader för bästa Ã¥rsmedels cop stannar gärna 50 grader. m.v.h obelix

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2005, 20:53:21 »
Och???
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2005, 14:58:39 »
och ??? är en fråga? om du inte förstog förklarar jag gärna köp en större maskin med gammal teknik för att få mer kyleffekt med samma summa pengar .kyleffekten är trots allt den del vi konsumenter tjänar pengar på. den andra delen innebär att det spelar ingen roll vilken inomhus del du väljer dom är lika bra efter som det är samma tillverkare , värmepumparna får samma förutsänningar att fungera. dom få timmar man behöver högre temperature på rad krets köper man dom med spets likaså med vam vattnet . rätt dimmat står värme pumpen för nästan 90 % av tillverkningen av kwh behovet ca 10% behöver man köpa i spets, slår man ihop parametrarna når man en nästan 60% besparing. en så länge står sig den gammla tekniken obelix

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2005, 19:16:08 »
Som jag uppfattar det

har du just förklarat att en investering i bergvärme inte lönar sig i Stockhlmsområdet (Jämfört med L/V tjänar man endast 1600kr /år). Däremot har du inte lyckats förklara för mig varför jag skall köpa en "gammal typ" av L/V istället för en CO2 pump, om priserna och effekten är lika.

 Att det är samma innedelar tycker jag inte är nÃ¥got argument.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo co2
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2005, 20:26:31 »
jag är lessen om du missförstog mig men pengarn räcker till att köpa en STÖRRE maskin så istället för en 5,5 kwh får du en 7,9-8,5 kwh vilket gör att kyleffekten ifrån den hjälper dig mera vid dom kallare timmarna från minus 2 och ner till minus 10 vilket är brytpunkt


och 1600 kr det är vad det kostar att höja varm vatten tempen frÃ¥n 45grader till 55 grader  om ni skulle vara sÃ¥ mÃ¥nga som 5 personer i fastigheten ,

angående svaret på tankarna så står det för informations skull vart tankarna görs då MSO frågade om det stämde att tanken till sanyo pumpen var från ctc så det är absolut inte något argumen bara ett svar

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo co2
« Svar #9 skrivet: 04 december 2005, 22:05:46 »
Hej finns det något program som kan räkna ut hur mycke man sparar med luft vatten mot olja skulle va kl att veta.
co2 ägare
IVT greenline HE C7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!