0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Angående skiktningen så är det sant att dykröret saknas på beredaren, har själv tyvärr en sådan.När jag av en händelse råkade träffa installatören så påtalade jag att det var lite klent med varmvatten för att fylla ett standardbadkar så medgav han efter vissa disskusioner om inställningar att de numera har ändrat konstruktionen. Nu mer har de alltså dykrör. Tyvärr så har jag haft min nu i drygt två år så eventuella bytes krav är nog att glömma. Fick dock tips om att installera startfördröjning på varmvattenstillslaget och därmed hinna tappa upp ett badkar innan skiktningen förstörs.Tror ni det kommer att fungera?
Enda som e kvar nu är att sätta ljudspärr (nytt innertak) i pannrummet. Det låter mer ovanför pannrummet än i pannrummet! Skumt men sant
Enda som e kvar nu är att sätta ljudspärr (nytt innertak) i pannrummet. Det låter mer ovanför pannrummet än i pannrummet! Skumt men sant.
Min idé för att radikalt höja kapaciteten:Koppla pumpen till rörslingan i beredaren istället och varmvattnet till själva tanken. Då blir det 400l äkta varmvatten! Nackdelar? Legionellaproblem?
Vattenvolymen i rörslingan är nog för liten. Det kommer att resultera i att temperaturen i slingan stiger för fort och pumpen slår av innan du får maxtemp på varmvattnet.
CiteraVattenvolymen i rörslingan är nog för liten. Det kommer att resultera i att temperaturen i slingan stiger för fort och pumpen slår av innan du får maxtemp på varmvattnet.Det har egentligen inget med volymen att göra... det är slingans förmåga att överföra energi som avgör om tempen stiger för mycket.