Enligt min rörmockare skulle det kunna ge en del energibesparing.
Någon som gjort det?
Dvs när kompressorn startar drar den en kontaktor som sätter igång fläkten.
Undrande
Menar du köks fläkten eller kylfläkten till bilen behövs nog mer info om du ska kunna få ett seriöst svar.
Var väl inte så snällt sagt, han är ju i tråden för FLVP.
För det första så handlar det om starkström så om du inte vet vad du gör läs inte vidare.
Du behöver ett växlande relä med 230v spolspännig. Detta kopplar du parallellt med kompressorn.
Sedan kopplar du loss tåten för fläkten från fläkttrafon och kopplar det på mitt polen på relät.
Dragsidan på relät kopplar kopplar du tillbaka till fläktrafon där den ursprungligen satt.
Odragen sida kopplar du på fläkttrafo fast på ett mycket lägre hastighets uttag. Annars så kan inte pumpen avfrosta.
Klart.
Begrep du inget så gör det inte för jobbet innefattar alla krav som ställ på starkströms el.
Tack för alla svar inkl köksfläktskillen.
Har jobbat i elbranschen i över 15 år samt är delägare i en elfirma där 4 av oss har allmän behörighet.
De sista åren på vår teleavdelning som är polisgodkänd anläggarfirma brand där vi även jobbar med cctv, inbrott och passage.
Så "koppleriet" är ingen huvudbry direkt.
Undrade mer om det är värt jobbet för pumpar har jag ingen koll alls på.
Att spara energi är ju kul så därav frågan.
Det gäller en Nibe F370 och jag har en Mitsubishi L/L-pump som tillägg.
Bor i nö skåne så elpatron är blockerad.
Hastigheten på fläkten är 41%.
Som någon skrev man kanske borde köra fläkten snabbare när den väl går om den nu endast skall gå vid kompressorstart?
Ni som gjort detta har ni satt en kapsling utanför eller fäst den inuti?