0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar nu suttit två kvällar och läst igenom detta suveräna forum, lärt mig mycket nytt.
Dock har jag läst mig till här att det rekomenderas en framledningstemp på ungefär 27C vid golvvärme, om pumpen håller 35C i botten på tanken och det vid eldning blir upp mot 90C i toppen på tanken, hur går detta då ihop. Eller är jag ute och cyklar ?Är detta korrekt uppfattat ?Vad för styrningar krävs/rekomenderas för detta ?Änsålänge är golvvärmen installerad, cirkpump till golvvärmen finns samt fördelarcentral och termostater till de olika rummen.Resterande ska inhandlas och jag började med tankarna i veckan, samt rördelar e.t.c, är det något mer jag måste tänka på ?//Ricke
Glöm tre tankarDet är för stort för en VP och vattenmantlad kaminDenna postare har tre tankar och han värmer dom med en 35kW vedpannahttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37135.msg344696#msg344696PS! Borö tanke som purjo föreslog är en bra tank men jag är rädd att den riktar sig mer till ved eldare med sina DN32 anslutningar DS
Där är jag inte överrens med dig. Det är aldrig fel med stor lagringsvolym.
Kanske 3-3,5 timmar om jag inte tar ut nån energi ur tankarna.
1500L*50C(40-90)*1,163/1000/15(kamin effekt)=5.8h