0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått hem 1245-6 nu Thumbsup men jordvärmeslingan är inte klar Kan jag koppla in pumpen och köra enbart med elpatron tillsvidare? Bara att välja "enbart tillsats" under startupsekvensen?Tillverkas både värme och varmvatten med elpatronen?Ingen risk att kompressorn försöker starta och skadas?
Du kan ju också sätta startknappen på tillsats läget.
Jag konverterade från direktel i Mars och märkte en märkbar skillnad på elräkningen, fast jag körde 1245:an på endst tillsats.
Citat från: Tjompo skrivet 23 november 2010, 20:38:03Jag konverterade från direktel i Mars och märkte en märkbar skillnad på elräkningen, fast jag körde 1245:an på endst tillsats.Intressant!? Beror det på att du shuntar ut lägre temperatur på systemet nu?
Har man elelemnent med gamla dåliga termostater blir det en märkbar förbättring i energiförbrukningen, har man däremot moderna elelement och i övrigt samma temperatur inne ska det inte vara nån skillnad i energiförbrukningen.
Citat från: Strip skrivet 23 november 2010, 20:51:37Citat från: Tjompo skrivet 23 november 2010, 20:38:03Jag konverterade från direktel i Mars och märkte en märkbar skillnad på elräkningen, fast jag körde 1245:an på endst tillsats.Intressant!? Beror det på att du shuntar ut lägre temperatur på systemet nu?Nu pratar jag om Elradiatorer som jag konvertra till vattenburet system och med en 1245-.a
Det borde inte vara nån märkbar skillnad om man värmer med el direkt i radiatorerna eller i vatten som pumpas till radiatorerna. Möjligen skulle elförbrukningen öka lite pga pumpar och överföringsförluster. Varför skulle äldre termostater ge märkbart högre förbrukning? Rummet behöver en viss mängd energi per dygn för att hålla en viss temperatur oavsett om radiatorn pendlar upp/ner 10 grader eller 2 grader...Men, jag kanske tänker fel...