0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Max temp är den maximala tempen som kompressorn gör, behövs varmare vatten på elementen spetsar elpatronen ( höjer framledningstemperaturen). Då både kompressor och patron går kan temperaturen på returen bli så hög att kompressorn riskeras att skadas, det är då max retur går in och bryter kompressordriften
Behöver man inte så varmt vatten kan det ju vara en ide att sänka maxtempen, eftersom pumpen arbetar effektivare ju lägre temperaturen är kan man ev göra en liten "vinst" genom att inte låta pumpen arbeta med den högre temperaturen. Max temperaturen styr ju varmvattentempen inte värmen. Det som styr hur varm värmetemperaturen blir är en pressostat som bryter vid ca 56 grader, det sitter även en annan pressostat som man kan använda om man vill att pumpen ska göra varmare "värme", den bryter vid ca 60 grader.
Hur vet man vid vilken temp kompressorn mår dåligt då? Borde det inte vara ett fast värde från tillverkaren då om det är pga risk för skada som den ska bryta? Max- och fabriksvärdet är 55, antar att det inte kan bli skador vid fabriksinställningen? Vad finns det för anledning att användaren ska kunna justera ned den då?
Utan att veta tror jag att det kan ha med hetgasens temperaturer och oljan. Gasen blir ju betydligt varmare än 60 grader ( kanske över 120) och då kan oljan börja förstöras,TROR jag . Det är ju inte nån vanlig motorolja i maskinerna.
Er dette svaret?:Fra Thermia dokument"MIN och MAXFramledningens MIN- och MAX-temperaturer är det lägsta, respektive det högsta börvärdet för framledningstemperaturen.Det är speciellt viktigt att ställa in minsta och högsta temperaturerna för framledningstemperaturen om du har golvvärme.Har du golvvärme och parkettgolv i huset bör framledningstemperaturen inte överstiga 45°C. Det finns annars risk att parkettgolvetskadas. Har du golvvärmeoch stengolv bör MIN ställas på 22-25°C även sommartid när ingen uppvärmning krävs. Detta för att få enbehaglig golvtemperatur."
Jag har också funderat på detta, jag har ändrat till 50 grader istället för 48 som installatören knappat in. Jag var inne på som ni diskuterat ovan att det endast är för att indikera att något är fel på radiator slingan då tabell 4 i manualen står det "Orsak: Ej tillräckligt öppnade radiator/golvslingetermostater. samt Åtgärd: Se till att alla termostat ventiler är fullt öppna."Det vore skönt att få reda på om någon VET om det kan skada något i och med att man höjer värdet på max retur.