Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste man vara ingenjör för att ha en värmepump?  (läst 3091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« skrivet: 21 november 2010, 20:32:26 »
Efter att ha läst ett antal inlägg om hur man trimmar sin Comfortzone så har jag förstått att det är en hel vetenskap att ställa in sin panna.
Finns det inga värmepannor för "dummys". Jag vill bara ha en panna som man enkelt ställer in, och som fungerar.

Har förstått att min panna inte är optimalt optimerat med tanke på att elpatronerna alltid går in och mina fresh 90 ventilerna både öppnas och stängs i tid och otid.

Det är så att man börjar fundera på att byta ut pumpen mot en hederlig pelletspanna. För där får man konstant värme till elementen hela tiden och att värmen justeras med termostaten i det rum man befinner sig i. En värmepump stängs av och då kyls golven av med den följden att värmepumpen får starta upp för att värma upp golven igen! Kontentan är att man då får ett ojämn inomhusklimat.

Är det någon mer som har samma erfarenhet?




Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 21:02:16 »
Nej, så är det inte. Vår CE50 fungerade bra "out-of-the box". Det som måste göras är självklart en injustering av ventilationen, inga konstigheter, samt en vettig placering av extern rumsgivare (eventuellt)

Sen finns det ett antal "teknofiler" som är intresserade av att trimma "in absurdum", logga pumpdata och liksom utvecklat detta till en galen hobby

Men, detta forum är också ovärderligt om man får problem eller vill dela med sig av goda eller dåliga erfarenheter

Du kan lätt hitta motsvarande forum tex om bilar av olika märken

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 10:11:27 »
Efter att ha läst ett antal inlägg om hur man trimmar sin Comfortzone så har jag förstått att det är en hel vetenskap att ställa in sin panna.
Finns det inga värmepannor för "dummys". Jag vill bara ha en panna som man enkelt ställer in, och som fungerar.

Har förstått att min panna inte är optimalt optimerat med tanke på att elpatronerna alltid går in och mina fresh 90 ventilerna både öppnas och stängs i tid och otid.

Det är så att man börjar fundera på att byta ut pumpen mot en hederlig pelletspanna. För där får man konstant värme till elementen hela tiden och att värmen justeras med termostaten i det rum man befinner sig i. En värmepump stängs av och då kyls golven av med den följden att värmepumpen får starta upp för att värma upp golven igen! Kontentan är att man då får ett ojämn inomhusklimat.

Är det någon mer som har samma erfarenhet?





Problemet är att folk börjar mickla alldeles för mycket själva. Det står klart och tydligt i manualen och detta forums FAQ hur man alltid ska göra vid värmepumpsdrift.
Dvs öppna alla termostater fullt som grundläge och låta värmepumpen sköta värmebehovet. Samma sak gäller alla värmepumpar.
Sen kan man börja fundera på om man ska ha innegivare för ett jämnare klimat eller inte och för att ta hänsyn till ev andra värmekällor.
Vad menar du att fresh ventilerna stängs och öppnas i tid och otid?
Jag kan lova dig att en pelletspanna inte på något sett är underhållsfri. Ska du ha enklast tänkbara är det en ren elpanna som gäller. Om du nu har säkringar som klarar det vill säga.
Jag har flera bekanta som fått precis samma elkonsumption med bergvärme, luft/vatten etc etc på vintern som med sin elpanna. Allt beroende på att de inte kan hålla fingrarna borta från termostater och liknande.
Problemet med CZ är att den är alldeles för enkel för vem som helst att gå in och justera alla parametrar. En som då har problem med ex radiatorsystemet försöker lösa det med att ändra parametrarna i pumpen.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
SV: Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2011, 21:39:48 »
Dom flesta pannor fungerar bra out of the box, men det man skall trimma in är oftast värme behovet i dom olika rummen vilkert ligger mer pÃ¥ cirkulation än värmepumpen,  och till det finns det oftast en information frÃ¥n den som har räknant ut värmebehovet till fastigheten. 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2011, 22:54:55 »
Men för att svara på rubriken: Neej, men det hjälper...
Det påminner mig om den här: Det är inte lätt att vara idiot i Värmland, men det hjälper.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Måste man vara ingenjör för att ha en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2011, 23:34:43 »
Men för att svara på rubriken: Neej, men det hjälper...
Det påminner mig om den här: Det är inte lätt att vara idiot i Värmland, men det hjälper.

 ;D

Du kan stoppa in vilken Panna/VP som helst i vilket hus som helst och det fungerar garanterat.

Det hela är en fråga om ekonomi och kostnad för att köra systemet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!