Efter att ha läst ett antal inlägg om hur man trimmar sin Comfortzone så har jag förstått att det är en hel vetenskap att ställa in sin panna.
Finns det inga värmepannor för "dummys". Jag vill bara ha en panna som man enkelt ställer in, och som fungerar.
Har förstått att min panna inte är optimalt optimerat med tanke på att elpatronerna alltid går in och mina fresh 90 ventilerna både öppnas och stängs i tid och otid.
Det är så att man börjar fundera på att byta ut pumpen mot en hederlig pelletspanna. För där får man konstant värme till elementen hela tiden och att värmen justeras med termostaten i det rum man befinner sig i. En värmepump stängs av och då kyls golven av med den följden att värmepumpen får starta upp för att värma upp golven igen! Kontentan är att man då får ett ojämn inomhusklimat.
Är det någon mer som har samma erfarenhet?
Problemet är att folk börjar mickla alldeles för mycket själva. Det står klart och tydligt i manualen och detta forums FAQ hur man alltid ska göra vid värmepumpsdrift.
Dvs öppna alla termostater fullt som grundläge och låta värmepumpen sköta värmebehovet. Samma sak gäller alla värmepumpar.
Sen kan man börja fundera på om man ska ha innegivare för ett jämnare klimat eller inte och för att ta hänsyn till ev andra värmekällor.
Vad menar du att fresh ventilerna stängs och öppnas i tid och otid?
Jag kan lova dig att en pelletspanna inte på något sett är underhållsfri. Ska du ha enklast tänkbara är det en ren elpanna som gäller. Om du nu har säkringar som klarar det vill säga.
Jag har flera bekanta som fått precis samma elkonsumption med bergvärme, luft/vatten etc etc på vintern som med sin elpanna. Allt beroende på att de inte kan hålla fingrarna borta från termostater och liknande.
Problemet med CZ är att den är alldeles för enkel för vem som helst att gå in och justera alla parametrar. En som då har problem med ex radiatorsystemet försöker lösa det med att ändra parametrarna i pumpen.