0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har labbat lite... Nackdelen med att höja lägsta kopplingsdifferens är just det jag beskrev ovan - När pumpen går på gränsen till vad den orkar så kommer den at gå konstant och alltid ligga över börvärdet...Skall man ändra nåt så är det högsta-värdet och tidsfaktorn. Då får man effekten att pumpen går längre vid varje värmekörning och väntar längre mellan körningarna. Men, höjer man för mycket så får man samma effekt - Pumpen orkar inte upp till stoppvärdet och det dröjer så länge innan det sjunker så snittvärdet på framledningen drar iväg.Vem har sagt att det skulle vara enkelt?
Citat från: purjo__ skrivet 22 november 2010, 11:14:13Jag har labbat lite... Nackdelen med att höja lägsta kopplingsdifferens är just det jag beskrev ovan - När pumpen går på gränsen till vad den orkar så kommer den at gå konstant och alltid ligga över börvärdet...Skall man ändra nåt så är det högsta-värdet och tidsfaktorn. Då får man effekten att pumpen går längre vid varje värmekörning och väntar längre mellan körningarna. Men, höjer man för mycket så får man samma effekt - Pumpen orkar inte upp till stoppvärdet och det dröjer så länge innan det sjunker så snittvärdet på framledningen drar iväg.Vem har sagt att det skulle vara enkelt? Jo, men elförbrukningen?