När jag jagade pump för mitt projekt så tittade jag bland annat på VVP-300.
Det finns en kille i Tyskland som kör den som panna istället för VVB.
Det blir fast kondensering om du inte moddar tempgivaren till tanken med en rumstermostat.
Marcuspumpen kan ladda tanken via solslingan.
Luften blåser du ut genom väggen men du måste fundera på var du skall ta frånluften ifrån.
Anledningen till att jag inte valde den var att Nibe gick in och sponsrade mig istället.
[/quote]
(Hittade en tråd om denna pump:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36313.0 Intressant läsning)
Huset har mekanisk frånluftventilation utan någon form av återvinning så det är via dessa modifierade kanaler som jag tänkt
koppla FLVP på.
Ett problem verkar vara att fläktarna går bara när pumpen är i drift. Huset är konstruerat för att ha ständigt undertryck annars kommer fuktig luft att vandra i blockskarvar ock kondensera ev. frysa och tina när vädret blir mildare med fuktskador som följd.
Det finns ingen till luft utan den kommer in där motståndet är minst vilket fördelar den så att man slipper uppleva kallras.
(Det blir fast kondensering om du inte moddar tempgivaren till tanken med en rumstermostat.) Förstår inte vad du menar? Att det bildas kondens på en avkyld yta det måste väl tillverkarna förstå, jag tar för givet att det finns någon form av dränering där det behövs.