0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska bygga ett nytt älvsbyhus (i Sundsvall). Det ingår en frånluftsvärmepump (nibe figher 310p, tror jag). I det område där jag köpt tomt är det fjärrvärme framdraget, och det ligger ett erbjudande om att ansluta sig gratis.Det går inte att utnyttja bägge dessa, energibolaget (som har fjärrvärmen) godkänner ingen teknisk lösning för att koppla ihop fjärrvärmeanläggningen med fl-pumpen.Vad ska jag välja? Behålla frånluftvärmepumpen eller välja bort den och satsa på fjärrvärmen? jag måste då komplettera med en ventilationsanläggning.Älvsbyhus själva talar varmt om fl-pumpen och menar att jag är en "idiot" (i stort sett ), om jag väljer bort pumpen. Pumpen ger väl även ett bra inomhusklimat, luftmässigt.Fjärrvärmepriset är idag 66 öre/kwh, och det rörliga elpriset ligger väl på kring 85 öre/kwh. Fjärrvärmepriset kan gå ner här i Sundsvall då de snart är färdig med ett nytt fjärrvärmeverk. Nån som har några vettiga råd kring detta? Jag har fått flera åsikter, dock de flesta i fjärrvärmens favör... Hur mycket kan man tjäna i förbrukning med värmepumpen? Jag planerar även att installera en braskamin.Många frågor...
Dumma frågor.Måste fjärrvärmen och frånluftspumpen kopplas ihop?Vad är det fasta månadspriset för fjärrvärmeabonnemanget?
Citat från: larryd skrivet 11 augusti 2005, 11:34:50Dumma frågor.Måste fjärrvärmen och frånluftspumpen kopplas ihop?Vad är det fasta månadspriset för fjärrvärmeabonnemanget?Tack för all svar. Uppskattar det!Larryd, vad menar du med Dumma frågor?Som svar på dina frågor: 1: Fjärrvärmen o FL-pumpen måste inte kopplas ihop. Och de får INTE kopplas ihop för fjärrvärmeleverantören. Vilket ger att detta inte är nåt alternativ. 2: Det är inget fast månadspris, utan endast ett rörligt, 66 öre/kwh idag.