0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du tänkt dig för sorts värmepump? något speciellt märke? flytande eller fast kondensering?Jag är själv ganska intresserad av L/V värmepump och solfångare i kombination. Men det finns mångasätt att bygga på.
Hejjag har installerat 10m2 solvärme paneler från Ica. Jag gjorde detta 1989 och de är fortfarande i drift, inga reparationer överhuvudtaget.Bara positiva efarenheter.Mvh ///AndersA
Blir en enkel inkoppling med fast kondensering som jag förmodligen klarar av... /T
En lite brasklapp när du funderar på fast kondensering, för att producera VV behöver du ha ganska hög temp och då får du avsevärt sämre verkningsgrad på VP. Eftersom ditt största energibehov är det lågtempererade golvvärmesystemet vore det önskvärt med flytande kondensering alternativt fast kondensering med "låg temp" för golvvärme enbart och eftervärmning av VV via en beredare de dagarna när inte solen lyckas få upp värmen i acktanken till 50 grader sisådär.Unders sommarhalvåret, när du inte har något lågtemp behov kan du höja temperaturen på den fasta kondenseringen. Förhoppningsvis klarar solen ditt varmvattenbehov så VP behöver inte gå så mycket i detta sämre driftläge.