Hej!
Har precis köpt ny kåk. 110 kvadrat plus källare. Hyffsat bra isolerat, skall eventuellt lägga på 2 dm på vinden.
Flyttar inte in förrän nästa år, men planeringen är i full gång redan nu
Huset är uppvärmt med direktverkande el plus en luftvärmepump som sitter vid entren.
Nu sitter jag och funderar på vad man skall göra åt detta, dels på kort sikt, men även på lång sikt.
Vi skall bo där ett bra tag är det planerat och vi har en första knatte på ingång och det lär väl så småningom bli en till.
Så jag tror att inom några år kommer jag konvertera till vattenburet eller alternativt ordna solvärme + vattenmantlad kamin för endast varmvattnet (det lär ju bli en hel del).
Men fram tills dess så har vi många andra projekt som är mer brådskande så jag vill inte lägga för mycket pengar på detta just nu. Huset förbrukar enligt energideklarationen 12000 KWH varav El 7500 kWh, Värmepump 3100 kWh och varmvattenberedare 1095 kWh. Det är en 70 årig kvinna som bott där själv de sista åren så jag tror man kan ta detta med en nypa salt (speciellt varmvattnet!). Vi har planer på att rätt så snart installera en kamin i vardagsrummet när vi renoverar det.
Det jag undrar över är framförallt källaren, hjälper pumpen över huvud taget till att värma här eller det går mest på elementen?
Skulle det finnas någon vinning i att installera en sk "fulpump" för värmen i källaren? Vill ha ca 20 grader i källaren.
Elementen är bytade på hela övervåningen till oljefyllda.
I energideklarationen står där att det skulle kunna finnas vinning i att installera ett styrsystem, hur fungerar dessa? Var kan man läsa mer om dem?
Är det något annat tips ni kan ge mig på vad jag borde göra?
Bifogar mäklarens bilder på planlösningen