0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla.. Behöver lite hjälp om hur jag skall placera ute delen, på mark eller vägg? Har precis köpt en HE9LKE och undrar ifall någon upplevt vibrationer/ljud i väggar då man har placerat ute delen på vägg? Detta är vår första värmepump så jag är en STOR nybörjare på detta område. Men enligt den montör som kommer att installera enheten så tycker han att jag skall välja mark för att minska vibrationer och ljud skall transporteras i väggen från ute delen. Men jag tror inte han har så stor erfarenhet av Panasonic, han säljer mest Bosch och han har en sådan själv hemma, och han upplever mycket väsen från hans ute del. Enligt information så skall inte Panasonic ge så mycket vibrationer/ljud ifrån sig. Och dessutom tycker jag det verkar lättare att ordna med avrinningen från ute delen, genom att göra bra dränering under pumpen (lätt att göra i efterhand). Därför skulle det passa bättre för oss om han satte den på väggen, men inte om det är skapar stora vibrations/ljud problem. Alla tips välkomna. Skall tillägga att det är finns två sovrum ovanför pumpens ute del.Tack på förhandJonas Boije