Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...  (läst 9215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Tack för alla svar.

Gamblern, du som har Nocrian:
- hur fungerar Nocrians avfuktning? Enligt spec 2.1l/h?
- fungerar det att sätta utedelen direkt på fasaden utanför ett sovrum med tanke på ljud/vibrationer? Det är lättbetongvägg.

Till alla: den av leverantörerna rekommenderade placeringen på övre plan är ju säkert optimal ur luft- och värmespridningssynpunkt, men här håller jag med Raffen vad gäller placering i vardagsrum. Men om jag istället skulle placera innerdelen på övre plan antingen över entrédörren eller också vid sidan om den dörren på trappväggen som går ned till souterrängen - hur påverkar detta effektiviteten? Kommer det att komma någon värme (eller kyla) till vardagsrummet t ex?



Tjenare!
Jag placerade utedelen rakt utanför mitt tidigare sovrum på fasaden. Vi har trähus. Med orginaldämparna så lät det en hel del men med mjuka vibrationsdämpare (Tack Rickard) installerade så blev det knäpptyst. Funkar alldeles ypperligt.
Sen så kan jag bara instämma med vad Gamblern skriver att det är inga som helst problem för Nocrian att få runt värmen i hela huset.
Våran innedel sitter ovanför ytterdörren och värmen sprids genom en hall och vidare ut i samtliga rum.
Häromkvällen hade vi inställt 22° och på andra sidan huset mätte vi 23.6° med en yttertemperatur på -11.9°.
Så har man inte en hall som liknar ett sugrör så är Nocrian inga problem med att få vidare värmen. Annars får man placera innerdelen på ett annat lämpligare ställe.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Hej

Vill bara bistå med lite beräkningar av energiåtgång.

Ett suterränghus byggt 1975 med 2-glasfönster. 31000 kWh minus varmvatten (5000 kWh) och hushållsel (5000 kWh) ger 21000 kWh till uppvärmning. Nu vet jag inte hur många som bor i huset, detta gäller för 4 pers. Är man färre i hushållet så ÖKAR uppvärmningsdelen.

21000 kWh, förlustfaktor i mälardalen ca 105. 21000/105 = 200 W/K. 200 W krävs för att hålla en grad varmare inomhus än utomhus. Vad blir detta vid -15 grader och +22 inne ? man brukar dra bort ca 2 grader, viss del av hushållselen värmer också.

: 35 X 200 = 7000 W, d v s 7 kW.

Jag hade valt Nocria + ME660, då har du effekt så det räcker gott och väl till -15 och förmodligen ner till under -20 grader också. Dessa båda maskiner ger tillsammans drygt 9 kW vid -15. De andra alternativen kräver elstöd så fort kvicksilvret närmar sig -15 grader. 2 st IVT ger 6,8 kW vi -15. 2 st Toshiba ger ca 6-6,5 kW vid -15.

MVH/Gano

Det alternativet med Nocrian + ME660 låter som ett klokt val.
Det hade jag absolut kört på.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #17 skrivet: 01 december 2010, 15:09:04 »
Hej Johan och välkommen till forumet! Thumbsup  Ja till att börja med så kan man väl konstatera att rådet att sätta en Nocriapump i din nedervåning i en så här lång och smal hallgång är helt felaktigt eftersom precis som Luring också påpekar här så får man inte upp vingen via inställning på normalt sätt på denna pumpmodell. Detta innebär att varmluften då blåses snett nedåt mot golvet vilket gör att det bildas ett s.k värmelock som gör att man inte får iväg varmluften ordentligt ifrån pumpen räknat, det blir då väldigt varmt i den här smala hallen framför pumpen och pumpen reagerar då med att varva ned eller rent av gå i off-läge samtidigt som det blir fortsatt kallt/svalt längre in i våningen från pumpinnerdelen räknat. ;)
I en sådan här lång och smal hallgång så är det extremt viktigt att man kan ha inställningen av vingen på pumpen rakt ut utmed taket tillsammans med en relativt hög fläkthastighet så att man får iväg varmluften ordentligt i undervåningen, dessutom så kan man då på detta sätt få tillbaka den svalare/kallare luften till pumpinnerdelen från en lägre nivå dvs från golvet.
När det f.ö gäller innerdelsplaceringarna i ditt hus så är jag ingen direkt vän av att placera pumpinnerdelar i vardagsrum eller liknande samvaroutrymme utan jag skulle isf föreslå dig att du på ditt övre plan istället funderar över en placering antingen över entrédörren även där uppe eller också vid sidan om den dörren på trappväggen som går ned till din nedervåning. :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen.
Jag antar att du vet att Nocrian tar sin luft från taket, alltså intaget sitter på toppen av pumpen.
Vill man få bra spridning samt kyligare luft tillbakas så måste man ju ha inställningen snett nedåt.
Detta pga att värme stiger och med detta läge får man ut den längst och kallare luft från taket kan återgå till pumpen.

Har man vingen mer rakt ut så stiger värmen fortare till taket, rent generelt får du iväg den längre men du får även mindre kylig luft tillbakas vilket gör pumpen går ned i värmeavgivning.
Jag skulle vilja säga att det är omöjligt att ta kylig luft från golvet då den blir blockerad av den utgående varmluften.

Förstår du? har jag fel så rätta mig gärna.

Skickar med två väldigt snygga hand ritade bilder på hur jag menar..  Thumbsup
Den första är med vingen snett ned och den andra visar det som Raffen påpekar ska vara bra. Vilket jag anser inte funkar med Nocrian.


Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #18 skrivet: 02 december 2010, 17:00:11 »
Tjenare Mcrave!  Ja det var riktigt snyggt ritade bilder av dig här tycker jag! Thumbsup  Ja visst är det så att inluften till pumpinnerdelarna sitter på ovansidan av densamma upp mot taket och den skulle faktiskt lika gärna ha kunnat vara på innerdelens undersida istället tycker jag vore bättre egentligen om jag hade fått bestämma, detta eftersom den varma luften alltid stiger mot taket så återkommer alltid den svalare luften från en lägre nivå dvs från golvet när den kommer tillbaka till innerdelen.
Nu har det här med vinginställningen inte så väldigt stor betydelse om innerdelen sitter i ett större utrymme med lite mer space, däremot om den sitter i ett mindre och kanske smalare utrymme så får den svalare luften betydligt svårare att komma tillbaka till innerdelen eftersom om man blåser varmluften nedåt (och framåt givetvis) så stiger den varma luften även i det här fallet och en bit framför innerdelen bildas det då lätt ett s.k värmelock eller värmevägg. Detta gör att innetempen stiger i innerdelens närhet och pumpen stegar ned eller kan t.om gå ned i off-läge, enda sättet att bibehålla pumpen i drift då är att höja upp börvärdesinställningen så att pumpen fortsätter att producera ännu värme till ännu högre temperatur isf.
Med vingen inställd rakt ut (och då spec i mindre och smala utrymmen) så får man iväg varmluften mkt längre bort samtidigt som den svalare luften lätt kan återcirkulera tillbaka till pumpinnerdelen via golvet för att värmas upp i nästa runda, och efter ett antal rundor så är inneluften uppvärmd både på hög och låg nivå även om det alltid är lite varmare vid taket i alla hus oavsett uppvärmningssystem.
Så den svalare luften kommer alltså alltid tillbaka till pumpinnerdelarna via en låg nivå och inte via en hög nivå som många faktiskt tror inkl vissa pumpleverantörer, t.om Toshibapumparnas grundinställning (som kommer in med automatik efter att pumparna t.ex har varit strömlösa) har denna inställning att vingen pekar ganska rejält mkt nedåt mot golvet, en helt felaktig tanke hos programmeraren alltså. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gamblern

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #19 skrivet: 02 december 2010, 19:36:53 »
Tjenare Mcrave!  Ja det var riktigt snyggt ritade bilder av dig här tycker jag! Thumbsup  Ja visst är det så att inluften till pumpinnerdelarna sitter på ovansidan av densamma upp mot taket och den skulle faktiskt lika gärna ha kunnat vara på innerdelens undersida istället tycker jag vore bättre egentligen om jag hade fått bestämma, detta eftersom den varma luften alltid stiger mot taket så återkommer alltid den svalare luften från en lägre nivå dvs från golvet när den kommer tillbaka till innerdelen.
Nu har det här med vinginställningen inte så väldigt stor betydelse om innerdelen sitter i ett större utrymme med lite mer space, däremot om den sitter i ett mindre och kanske smalare utrymme så får den svalare luften betydligt svårare att komma tillbaka till innerdelen eftersom om man blåser varmluften nedåt (och framåt givetvis) så stiger den varma luften även i det här fallet och en bit framför innerdelen bildas det då lätt ett s.k värmelock eller värmevägg. Detta gör att innetempen stiger i innerdelens närhet och pumpen stegar ned eller kan t.om gå ned i off-läge, enda sättet att bibehålla pumpen i drift då är att höja upp börvärdesinställningen så att pumpen fortsätter att producera ännu värme till ännu högre temperatur isf.
Med vingen inställd rakt ut (och då spec i mindre och smala utrymmen) så får man iväg varmluften mkt längre bort samtidigt som den svalare luften lätt kan återcirkulera tillbaka till pumpinnerdelen via golvet för att värmas upp i nästa runda, och efter ett antal rundor så är inneluften uppvärmd både på hög och låg nivå även om det alltid är lite varmare vid taket i alla hus oavsett uppvärmningssystem.
Så den svalare luften kommer alltså alltid tillbaka till pumpinnerdelarna via en låg nivå och inte via en hög nivå som många faktiskt tror inkl vissa pumpleverantörer, t.om Toshibapumparnas grundinställning (som kommer in med automatik efter att pumparna t.ex har varit strömlösa) har denna inställning att vingen pekar ganska rejält mkt nedåt mot golvet, en helt felaktig tanke hos programmeraren alltså. ;) :)
 
Mvh Raffen.
Jag tror att de som tillverkar pumparna och deras programmerare har lite mer know-how än dig Raffen  :,v(
MVH,
G
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #20 skrivet: 02 december 2010, 19:47:21 »
Hej Gamblern!  Ja utan tvekan så borde det väl vara på det sättet tycker man, men jag känner mig långt ifrån säker på att så alltid är fallet du. ;) Eller menar du också kanske att den svalare luften kommer tillbaka till innerdelen via taknivån, dvs passerar tillbaka till innerdelen ovanför den varma luftströmmen från innerdelen räknat?? Sc:,h :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #21 skrivet: 02 december 2010, 20:38:34 »
Hej Gamblern!  Ja utan tvekan så borde det väl vara på det sättet tycker man, men jag känner mig långt ifrån säker på att så alltid är fallet du. ;) Eller menar du också kanske att den svalare luften kommer tillbaka till innerdelen via taknivån, dvs passerar tillbaka till innerdelen ovanför den varma luftströmmen från innerdelen räknat?? Sc:,h :)

Mvh Raffen.  

Du kan säkert ha rätt, men förklara gärna hur du menar att den kalla luften ska ta sig tillbaka till pumpen?
från golvet så är det ju omöjligt för kall luft att ta sig igenom den varma luftströmmen som pumpen blåser ut, precis som jag ritade på bilden.

Då måste ju det bästa läget vara att få ned värmen mot golvet så långt bort från pumpen som möjligt och sen låta naturenslagar jobba, dvs varmluft stiger.
Den luft som kommer tillbakas då till pumpen måste ju vara mindre varm än om du skulle ha vingen rakt ut.
Eftersom rakt ut så kommer den varma luften mer i mitten av rummet, vilket gör att den fortare stiger mot taket samt tillbakas till pumpen.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #22 skrivet: 02 december 2010, 22:14:12 »
Tjenare Mcrave!  Jo precis som jag nämnde om man har innerdelen placerad i t.ex en relativt lång och smal hall så är det viktigt att vingen kan ställas rakt ut så att varmluften kan blåsas rakt ut utmed taket så långt som möjligt från innerdelen eftersom den varma luften stiger, för då kan den svalare/kallare luften återkomma till innerdelen från golvnivå eftersom kallare/svalare luft sjunker.
Problemet som jag nämnde om man har vingen inställd så att den varma luften blåser snett nedåt mot golvet är ju att det därmed bildas en värmeridå i ett smalt utrymme framför innerdelen från taket och ned till golvet som då hindrar den svalare luften från att kunna återcirkulera till pumpinnerdelen på ett bra sätt.
Nu ifrågasatte ju iof Gamblern mina kunskaper och bedömningar om ärendet ifråga och jag har ju ibland även blivit ifrågasatt för att jag åsidosätter naturlagar vilket givetvis inte är sant, men i det här fallet är det faktiskt så enligt naturlagarna att varm luft stiger och kall luft sjunker så detta är en ganska enkel fråga egentligen,
Sen kan man verkligen fråga sig också varför luftintaget på pumpinnerdelarna sitter på ovansidan mot taket och inte på undersidan av innerdelen istället som jag gärna skulle vilja ha dem, och det bygger väl antagligen på att pumparna från grunden egentligen är AC-aggregat, och då skall man givetvis hämta upp den varma luften ifrån taket och kyla ned den via
AC-driften så att den kallare luften sedan faller nedåt mot golvet när den blåses ut från pumpinnerdelen. ;)
Är det i större och bredare utrymmen som pumpinnerdelen sitter i med vingen inställd nedåt mot golvet så är detta inte lika dramatiskt eftersom den svalare luften då har bättre möjligheter att kunna återcirkulera till pumpinnerdelen, och i bästa fall då från båda sidorna om den varma utluftsströmmen från pumpen, men den skall likväl tillbaka upp mot innerdelen och upp till taket igen för att kunna sugas in för nya vändor. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 december 2010, 00:15:06 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gamblern

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #23 skrivet: 10 december 2010, 19:50:24 »
Hej Gamblern!  Ja utan tvekan så borde det väl vara på det sättet tycker man, men jag känner mig långt ifrån säker på att så alltid är fallet du. ;) Eller menar du också kanske att den svalare luften kommer tillbaka till innerdelen via taknivån, dvs passerar tillbaka till innerdelen ovanför den varma luftströmmen från innerdelen räknat?? Sc:,h :)

Mvh Raffen.  
Jag anser att om den varma luften är riktad nedåt och blåses ut med full kraft så hinner den kylas ner mer innan den kommar tillbaka till luftvärmepumpens ovansida (vilket gör att vp:n vill jobba bättre), blåser den rakt ut så hinner den inte svalna lika mycket innan den kommer tillbaka till luftvärmepumpen, är riktningen på den varma luften nedåt så blir luftrörelsen bättre dvs bättre cirkulation på värmen också.
MVH,
Gamblern



Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #24 skrivet: 10 december 2010, 21:20:30 »
Det kan nog vara lite svårt att rent generellt säga vilket som är den bästa inställningen på "vingen", rakt ut, ner mot golvet m m. Innerdelens placering och storleken på utrymmet spelar givetvis en roll. Det bästa är nog att pröva sig fram för att få den bästa effekten.
Har själv men Q-heat 660 där jag prövat lite olika inställningar - och i det fallet ger jag Raffen rätt - jag får klart bästa effekten och jämnaste temperaturen i hela bostadsdelen med vingen inställt rakt ut. Ner mot golvet ger högre temperatur där pumpen är placerad och lägre temperatur i rummen längst bort.

Just nu - 21 grader utetemperatur - vingen rakt ut, fläkt 3, börvärde 20 grader - och 21 - 22,5 grader i hela bostadsdelen på ca 105 m2.

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Vad passar oss bäst - Toshiba, Mitsubishi, Fujitsu...
« Svar #25 skrivet: 13 december 2010, 14:08:27 »
Egentligen är det helt sjukt att i stort sett alla pumpar är byggda för att sitta uppe vid taket istället för så nära golvet som möjligt.

Men helt klart har man 2 småbarn så...
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!