0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla svar.Gamblern, du som har Nocrian:- hur fungerar Nocrians avfuktning? Enligt spec 2.1l/h?- fungerar det att sätta utedelen direkt på fasaden utanför ett sovrum med tanke på ljud/vibrationer? Det är lättbetongvägg.Till alla: den av leverantörerna rekommenderade placeringen på övre plan är ju säkert optimal ur luft- och värmespridningssynpunkt, men här håller jag med Raffen vad gäller placering i vardagsrum. Men om jag istället skulle placera innerdelen på övre plan antingen över entrédörren eller också vid sidan om den dörren på trappväggen som går ned till souterrängen - hur påverkar detta effektiviteten? Kommer det att komma någon värme (eller kyla) till vardagsrummet t ex?
HejVill bara bistå med lite beräkningar av energiåtgång.Ett suterränghus byggt 1975 med 2-glasfönster. 31000 kWh minus varmvatten (5000 kWh) och hushållsel (5000 kWh) ger 21000 kWh till uppvärmning. Nu vet jag inte hur många som bor i huset, detta gäller för 4 pers. Är man färre i hushållet så ÖKAR uppvärmningsdelen.21000 kWh, förlustfaktor i mälardalen ca 105. 21000/105 = 200 W/K. 200 W krävs för att hålla en grad varmare inomhus än utomhus. Vad blir detta vid -15 grader och +22 inne ? man brukar dra bort ca 2 grader, viss del av hushållselen värmer också.: 35 X 200 = 7000 W, d v s 7 kW. Jag hade valt Nocria + ME660, då har du effekt så det räcker gott och väl till -15 och förmodligen ner till under -20 grader också. Dessa båda maskiner ger tillsammans drygt 9 kW vid -15. De andra alternativen kräver elstöd så fort kvicksilvret närmar sig -15 grader. 2 st IVT ger 6,8 kW vi -15. 2 st Toshiba ger ca 6-6,5 kW vid -15.MVH/Gano
Hej Johan och välkommen till forumet! Thumbsup Ja till att börja med så kan man väl konstatera att rådet att sätta en Nocriapump i din nedervåning i en så här lång och smal hallgång är helt felaktigt eftersom precis som Luring också påpekar här så får man inte upp vingen via inställning på normalt sätt på denna pumpmodell. Detta innebär att varmluften då blåses snett nedåt mot golvet vilket gör att det bildas ett s.k värmelock som gör att man inte får iväg varmluften ordentligt ifrån pumpen räknat, det blir då väldigt varmt i den här smala hallen framför pumpen och pumpen reagerar då med att varva ned eller rent av gå i off-läge samtidigt som det blir fortsatt kallt/svalt längre in i våningen från pumpinnerdelen räknat. I en sådan här lång och smal hallgång så är det extremt viktigt att man kan ha inställningen av vingen på pumpen rakt ut utmed taket tillsammans med en relativt hög fläkthastighet så att man får iväg varmluften ordentligt i undervåningen, dessutom så kan man då på detta sätt få tillbaka den svalare/kallare luften till pumpinnerdelen från en lägre nivå dvs från golvet.När det f.ö gäller innerdelsplaceringarna i ditt hus så är jag ingen direkt vän av att placera pumpinnerdelar i vardagsrum eller liknande samvaroutrymme utan jag skulle isf föreslå dig att du på ditt övre plan istället funderar över en placering antingen över entrédörren även där uppe eller också vid sidan om den dörren på trappväggen som går ned till din nedervåning. Mvh Raffen.
Tjenare Mcrave! Ja det var riktigt snyggt ritade bilder av dig här tycker jag! Thumbsup Ja visst är det så att inluften till pumpinnerdelarna sitter på ovansidan av densamma upp mot taket och den skulle faktiskt lika gärna ha kunnat vara på innerdelens undersida istället tycker jag vore bättre egentligen om jag hade fått bestämma, detta eftersom den varma luften alltid stiger mot taket så återkommer alltid den svalare luften från en lägre nivå dvs från golvet när den kommer tillbaka till innerdelen. Nu har det här med vinginställningen inte så väldigt stor betydelse om innerdelen sitter i ett större utrymme med lite mer space, däremot om den sitter i ett mindre och kanske smalare utrymme så får den svalare luften betydligt svårare att komma tillbaka till innerdelen eftersom om man blåser varmluften nedåt (och framåt givetvis) så stiger den varma luften även i det här fallet och en bit framför innerdelen bildas det då lätt ett s.k värmelock eller värmevägg. Detta gör att innetempen stiger i innerdelens närhet och pumpen stegar ned eller kan t.om gå ned i off-läge, enda sättet att bibehålla pumpen i drift då är att höja upp börvärdesinställningen så att pumpen fortsätter att producera ännu värme till ännu högre temperatur isf.Med vingen inställd rakt ut (och då spec i mindre och smala utrymmen) så får man iväg varmluften mkt längre bort samtidigt som den svalare luften lätt kan återcirkulera tillbaka till pumpinnerdelen via golvet för att värmas upp i nästa runda, och efter ett antal rundor så är inneluften uppvärmd både på hög och låg nivå även om det alltid är lite varmare vid taket i alla hus oavsett uppvärmningssystem.Så den svalare luften kommer alltså alltid tillbaka till pumpinnerdelarna via en låg nivå och inte via en hög nivå som många faktiskt tror inkl vissa pumpleverantörer, t.om Toshibapumparnas grundinställning (som kommer in med automatik efter att pumparna t.ex har varit strömlösa) har denna inställning att vingen pekar ganska rejält mkt nedåt mot golvet, en helt felaktig tanke hos programmeraren alltså. Mvh Raffen.
Hej Gamblern! Ja utan tvekan så borde det väl vara på det sättet tycker man, men jag känner mig långt ifrån säker på att så alltid är fallet du. Eller menar du också kanske att den svalare luften kommer tillbaka till innerdelen via taknivån, dvs passerar tillbaka till innerdelen ovanför den varma luftströmmen från innerdelen räknat?? Mvh Raffen.