0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GodagensHar ett nybygge på gång och siktar på bergvärme med egen installation. Plattan är nu klar och förberedd med dubbla rör att dra kollektorn genom.Rören (typ 10cm räfflade dräneringsrör) går in under sockel och friggisolering och vertikalt upp i "pannrummet" ca 4m bort. Nu har jag hört det finns risk för tjälskador om man drar kollektorn under plattan . Är detta en bra lösning? Är alternativet att gå in genom väggen?Vidare, hålet planeras 4m från sockeln. Bör man isolera (mot kyla och kondens) framledning och return i marken och dräneringsrör, eller räcker det med den delen som kommer att vara i "pannrummet." --Magnum
Citat från: Magnum skrivet 06 augusti 2005, 00:46:28GodagensHar ett nybygge på gång och siktar på bergvärme med egen installation. Plattan är nu klar och förberedd med dubbla rör att dra kollektorn genom.Rören (typ 10cm räfflade dräneringsrör) går in under sockel och friggisolering och vertikalt upp i "pannrummet" ca 4m bort. Nu har jag hört det finns risk för tjälskador om man drar kollektorn under plattan . Är detta en bra lösning? Är alternativet att gå in genom väggen?Vidare, hålet planeras 4m från sockeln. Bör man isolera (mot kyla och kondens) framledning och return i marken och dräneringsrör, eller räcker det med den delen som kommer att vara i "pannrummet." --MagnumJag tror det är säkrare att dra rören genom källarväggen. Så länge du inte har flera minusgrade på brine så fryser ju inget men risken finns att du får permanent tjäle under bottenplattan om borran är för klen.
Citat från: Carl N skrivet 06 augusti 2005, 11:24:08Citat från: Magnum skrivet 06 augusti 2005, 00:46:28GodagensHar ett nybygge på gång och siktar på bergvärme med egen installation. Plattan är nu klar och förberedd med dubbla rör att dra kollektorn genom.Rören (typ 10cm räfflade dräneringsrör) går in under sockel och friggisolering och vertikalt upp i "pannrummet" ca 4m bort. Nu har jag hört det finns risk för tjälskador om man drar kollektorn under plattan . Är detta en bra lösning? Är alternativet att gå in genom väggen?Vidare, hålet planeras 4m från sockeln. Bör man isolera (mot kyla och kondens) framledning och return i marken och dräneringsrör, eller räcker det med den delen som kommer att vara i "pannrummet." --MagnumJag tror det är säkrare att dra rören genom källarväggen. Så länge du inte har flera minusgrade på brine så fryser ju inget men risken finns att du får permanent tjäle under bottenplattan om borran är för klen. Då frågar man sig hur skall isoleringen ske, och om den kan "hjälpa till" mot tjäle i plattan? Är kondens något problem om jag går genom plattan?--Magnum