0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det har jag inte hört talas om. Anticimex gjorde en besiktning av huset inna vi flyttade in förra året så jag tror knappast att det är något problem i konstruktionen. Nog kan jag plugga frånluftsventilen till grunden men frågan är om det är bra för grunden, borde man inte ha lite cirkulation på luften även där.
Jag har idag enbart en gammal NIBE EVC270 (enbart elpanna) som är inne på sluttampen och funderar på att skaffa en NIBE 310P. I huset (140 m2) har jag idag s.k. mekanisk frånluft och ventiler i WC, bad, garderober och tvättstuga. Jag funderar nu på att dra denna frånluft genom 310P. Till saken hör dessutom att huset har torpargrund som också ligger med i frånluftsystemet. Detta medför ju att jag kommer att blanda varmluft med kalluft och få sämre verkningsgrad, men det är ju ett himla bök att bygga om då kanalerna ligger i bjälklaget. Är det någon som har haft samma fundering tidigare och kanske har erfarenheter av hur man bör göra med detta. /Fredrik
Hejsan eftersom du kommer "blanda" kall luft från grunden med varm luft från huset så kan det faktiskt bli så att din tänkta VP stannar med ett resolut AO3 larm dvs att du får i detta fall ett LP-larm.Luften som sugs in i vp:en får inte vara kallare än 17 grader...
CiteraHejsan eftersom du kommer "blanda" kall luft från grunden med varm luft från huset så kan det faktiskt bli så att din tänkta VP stannar med ett resolut AO3 larm dvs att du får i detta fall ett LP-larm.Luften som sugs in i vp:en får inte vara kallare än 17 grader...Men hur fungerar det då om man fått ett längre strömavbrott och inomhustemperaturen ligger en bra bit under 17 grader? Vill inte VP´n starta då?
Skicka INTE frånluften ner i grunden!!!På sommaren när det inte finns värmebehov eller varmvattenbehov går varm fuktig luft från husets våtutrymmen ner i en kall grund. Varm fuktig luft som kyls ger fuktproblem i källaren. Och med det får ni snabbt mögelproblemVintertid är oftast uteluften torrare än frånluften. Kallare = torrare än frånluften.