0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Lite svårt att beräkna, men ett sätt för dig att avgöra detta är att kolla hur stor elpatron du har, och med vilken effekt den gått in när det varit riktigt kallt, jag skulle tro att du klarar dig med 5 kW:s värmepumpen, min beräkning visar på att ditt effektbehov vid -23 grader ligger på ca 6-8 kW.Med en 5 kW:s värmepump får du lite lägre temp i radiatorsystemet vilket ger högre verkningsgrad, den högre verkningsgraden "betalar" på så sätt den lite större mängden eltillskott.Min bror har ett hus liknande ditt, men lite större, han valde en 5 kW:s Nibe och han klarar sig ned till ca -20 grader utan tillskott, de är 4 i familjen.
Jag tror Rickard menar vilken framlednings temp har du då det är som kallast och har du då inkopplat hela din total effekt 6+3 när du kör endast värme eller jag tror att den sista 3 går till då de de 6kW behövs till värme och Ni vill ha ett varmt bad eller använder mycket VV. just då behöver du lite extra för att uppehålla din VV temp i pannan. Med Vp är viktigt vid valet att ange villket VV behov man har eller att man brukar använda bad (speciellt Bubbelbad).Då bör man tänka på att ha system som kan ge dig mycke VV under kort tid. Ex vis med dockning av extra VVB som då tar dessa toppar, Eller vällja HT system. Kontrollera Thermia , IVT, NIbe vad de föreslår på deras hemsidor.