0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har hela kylmodulen med kompressor och växlare skruvats bort.Och det visar sig att det är en läcka i värmeväxlaren mellan marksidan gasen i kompressorn, det förklarar att jag har haft problem med pumpen till markslingan, har fått luft i cirkpumpen fast det har varit nivå i expansionskärlet.Så nu är frågan om jag skall köpa en ny kylmodul eller en helt ny värmepump.Om man köper ny kylmodul så är allt annat gamalt, pumpar och styrning.Pumpen jag har i dag är 6 kw men tycker att den har varit i minsta laget så jag funderar på CTC 7,5kw pump.Kom gärna med tipps vad man skall göra.
Nu har jag fått priser på vad det skulle kosta att renovera värmepumpen. Det tokiga var det att den jag hadde inte finns mera så man måste uppdatera till 7,5an byta elektronik och hela kyldelen med kompressor och växlare.Det skulle kosta 50000 kr med intallationskostnader.Ny CTC 7,5kw kostar 5900 utan installationskostnader.Är det så att värmepumpar inte håller längre än 10 år i snitt?PÅ den tiden har man juinte hunnit tjäna in den.Så nu tror jag att jag byter till Vedpanna i garaget, har kulvert färdigt in till huset.