Hej allesamman!
Jag ser att det är ganska många som väntar på att få råd om placeringar så jag antar att jag får vänta lite på svar.
Totalyta 100M². Takhöjd inomhus ca 2,5. Enplansvilla med krypgrund-
Har kladdat lite på en ritning över huset, de röda strecken är befintliga el-element. Det blå området är den del av huset som idag endast är "underhålls värmt" och det är här jag vill ha mer värme. Det gröna området är planerad ändring av väggarna- Jag ska alltså ta bort en garderobsvägg för att göra sovrummet lite större, just nu är det svårt att gå förbi sängen nämligen.
Det röda fältet är murstocken. Jag ska installera en kamin insats här för att gå ner driftkostnad lite, just nu är den öppen och därför även igenstängd för att inte dra ut all el-värme ur huset.
Längst ned på bilden är det en gul ruta med en pil på. Det är här jag hade tänkt att placera en innedel för att på så sätt kunna dra ut värme längs med korridoren som är strax framför. Resultatet är ju naturligtvis att jag inte kan stänga dörren till det rummet pumpen sitter i längre, men det är en mindre olägenhet. Kommer luftströmmen värma upp de två andra rummen i det blå området effektivt dock?
Jag har ingen erfarenhet alls av värmepumpar så jag vet inte alls vilken reell effekt de ger.