Vi har nyss köpt ett fint gammalt trähus från 1922. Huset i sig är i bra skick men har genomgått två stora skiften vad gäller uppvärmningen. Först har man slängt ut alla kakelugnar och satt in en oljepanna och vatten-radiatorer. Sedan har man släng ut detta system och övergått till direkt-el. Surt. Vi vill göra något åt de chockartade elräkningarna som kommer i vinter men innan jag börjar samla in offerter så vill jag få klart för mig vad jag behöver ställa för frågor.
Förra ägaren uppgav 35000 kWh totalt vilket borde stämma bra även för oss eftersom våra familjer är lika stora och i samma åldrar. Huset ligger i alingsås kommun och är 1 + 1/2 plan (130m2) med halv källare (50 m2), plus en inglasad altan (30 m2 - ouppvärmd). En dröm är att i framtiden kunna isolera och värma altanen för att få stabilare temperatur och större användningstid, alltså vore det finfint om ett nytt uppvärmningssystem för huset klarar av att utökas med ett par radiatorer på altanen om några år.
Planlösningen är den klassiska för gamla trähus med en murstock i mitten och fyra rum runt om - hall, kök, matrum och vardagsrum. (Altanen ligger med utgång från sidan med mat- och vardagsrum.) Övervåningen är nästan samma yta som entreplanet men med många små rum och hallar.
När vi flyttade in tog vi bort en gammal trasig parkett på entrevåningen och slipade upp det gamla trägolvet som fanns under. Då hittade vi hål med avsågade rör som gått från källaren upp genom golvet vid alla element, så tanken är att försöka återskapa dom gamla ledningsvägarna så att det blir minimalt med synliga rör. Det har ju gjorts en gång så det borde väl gå att få till igen.
Huset står på berg och bergvärme låter fint i mina öron. Vi har tänkt bo här tills vi blir gamla och vill satsa på den lösning som är mest lönsam på lång sikt. En luft/luft betalar sig fort men vår planlösning är nog inte så optimal. Med en ordentlig värmepump får vi även varmvattnet, värme i källaren och möjlighet att bygga ut systemet. Tre stora fördelar mot ett enklare ingrepp.
- finns det något alternativ till bergvärme för oss, med våra förutsättningar?
Om vi utgår ifrån att det blir bergvärme till slut:
- Hur stark behöver pumpen vara?
- Hur djupt behöver vi borra?
- Vad är tillräcklig totaleffekt på radiatorer?
- Går det med ett normalt värmepumpsystem att anpassa så att källaren alltid får värme, även på de delar av året som man inte vill värma (eller kanske rent av kyla) resten av huset?
Hm, det blev långt det här.. Som ni märker är detta inte min hemmaplan. Har jag glömt något? Är det något jag borde undersöka närmare innan jag kan ta vettiga beslut?
Behövs det mer info om huset så säg till bara.
Tack påförhand.
/Jonas