Hej Terho..!
Att flytta utegivaren till "en varmare plats" är inte en helt bra idé. Du kommer högst troligt att få problem med avfrostningarna i så fall.
Dels kommer pumpen inte att tro att det över huvud taget kan bli frost (vilket det blir) när tempen ligger runt ca +5°C och en bit under. Eftersom pumpen då mäter en "ute-temp" på kanske ca 10°C, kommer den inte att avfrosta alls.
Dels
kan det vara så att pumpen bedömer behovet av avfrostning på temperatur-differensen mellan ute-tempen och kylmedie-tempen som går in i ute-delens värmeväxlare. Du kommer då att få en överdrivet stor temp-diff, som då istället kan aktivera avfrostningar som inte alls behövs. Jag har dock ingen aning om din Foma har en sådan "avancerad" styrning av avfrostningen. Min gissning är att dom nog har en annan princip, men det kan ändå finnas andra problem som dyker upp.
Testa kan du alltid, bara du håller lite koll... Det lär inte spruta gnistor...
Det finns ett mer raffinerat sätt att lura temp-givarnen än att flytta den - om du är breredd att göra lite elektriska kopplingar... Samma princip använder jag för att lura inne-delens tempgivare. Du behöver bara ett "lämpligt" motstånd för att paralellkoppla med ute-givaren...