Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nybliven Pumpägare med frågor  (läst 4526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Kön: Man
Nybliven Pumpägare med frågor
« skrivet: 06 november 2010, 10:03:37 »
Hej.
Har precis skaffat min första luftvärmepump, en FD35VABH, och har förstås lite frågor.

Fick pumpen installerad i förrgår (torsdag) och den värmer riktigt fint.
Är riktigt imponerad över hur tyst utedelen är, jag måste stå precis brevid den för att överhuvudtaget höra den. Thumbsup

När vi fick den i torsdags så ställde vi den på Heat (sol) och fläkthastighet på manuell 3 (4 är max) och ett börvärde på 22grader.
Pumpen skickade då ut varm och skön värme tills det var 22 grader för sedan skicka ut svalare och svalare luft tills den till slut gick i OFF läge.
Efter 10 minuter hoppade den igång igen och värmde i ca 30 min och sen likadant igen.

KANON tänkte jag allt funkar som det ska och det blir 22 grader i rummet när man har börvärdet på 22. Thumbsup Thumbsup

Men igår (fredag) tyckte vi att 22 grader var lite väl varmt så vi sänkte börvärdet till 21 grader och pumpen gick då direkt i OFF läge för att sen hoppa igång när det var ungefär 21 grader.

Men sen på kvällen (lagom till idol skiten på tv) kom mina bröder förbi och vi tände en liten brasa i kamin. (NU kommer vi till det jag inte riktigt förstår).

Nu var vi helt plötsligt 5st i huset istället för 2 och vi hade dessutom tänt en brasa, så jag tänkte ju direkt att nu kommer pumpen gå över till OFF ganska snart, men NEJ.. Den fortsatte pumpa värme ända tills det var 23 grader inne för att sen gå i off en liten stund   ???

När mina bröder senare åkte hem och elden hade brunnit ut så sjönk sakta tempen igen och vi gick och la oss för att sova. när vi sen vaknade idag (lördag) var det bara 20 grader i rummet istället.
just nu i skrivande stund är det 20,5 grader och +1 grad ute..
(kan tillägga att det var ca 3-4 minusgrader ute inatt)

Är för övrigt helnöjd med pumpen och vill passa på att tacka TS Comfort för bra service och bra support. Allt gick jätte enkelt.

Detta som jag beskriver är förmodligen inget fel utan det är bara jag som är nyfiken men
Varför fortsatte pumpen att gå fast det var så pass varmt????
varför sjönk tempen så pass lågt under natten??
brukar man få höja börvärdet något när det blir kallare ute på natten eller ska det inte behövas?

MVH// Plogbil.

Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Inloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7576
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybliven Pumpägare med frågor
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 10:57:19 »
Tjena Plogbil

Har tyvär inget klockrent svar till dig !
Att den höll lite varmare temperatur sent på kvällen i samband med Idol sändningen kan ha att göra med att det är kallare ute då och utegivaren kanske ville kompensera för detta.
En annan teori är att när ni eldar så öppnar ni kanske något spjäll och får mer friskluft/cirkulation på luften och det blir lite kyligare vid innerdelen.
Att det bara var 20 grader på morgonen verkar dock väldigt underligt om fjärren stog på 22 grader och ni hade fläktläge 3 på om det nu inte är så att ni har ett väldigt stort hus och FD35:an är enda värmekällan

På natten har man ingen hjäp av andra värmekällor som tv, armaturer och ni själv som går omkring som vandrande element så värmepumpen får jobba lite hårdare för att hålla uppe temperaturen.
Personligen kör jag på 24 grader och fläktläge 2 eller 3

Du får prova lite framöver.
Jag vet inte vad ni heter egentligen så jag kan inte se beställningen om vart i landet detta är eller hur stort hus ni har  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 11:50:10 »
Hej Thomas.
Vi bor i en kåk på 80kvm utanför nyköping.
vi hade börvärdet på 21 inte 22 så det var bara en grad det "felade" på morgonen. Och än så länge borde ju pumpen räcka till även nattetid även om vi har dåligt isolering tycker jag.

Det där att det blev kallare på kvällen och att den ville kompensera för det kan säkert stämma.

hursomhelst så är det uppe i 21 grader nu igen.

får se vad den ligger på för temp imorgon bitti.
Jag ska låta den vara nu på 21 grader och manuell 3 på fläkt så får vi se vad som händer.

MVH// Plogbil
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Inloggad TS Comfort AB

• I branschen
    • www.tsfs.se
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 14:21:07 »
Hej igen Plogbil

Då vet jag vilken maskin det handlar om  :)
Givarna är inte så exakta så det kan skilja en grad eller två dessvärre
beror även på vart man mäter temperaturen, innerdelen går på temperaturen på insugsluften som i sin tur värmer upp utrymmet där givaren sitter.
Oftast sitter innerdelen ganska nära taket och där är det någon grad varmare då den varma luften stiger till taket.
80kvm och en FD35 så kommer ni klara er bra även om det blir en kall vinter igen   Thumbsup

21 grader låter alldeles för kallt  8)

Du får höra av dig om det är några konstigheter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #4 skrivet: 06 november 2010, 14:28:46 »

21 grader låter alldeles för kallt  8)

Hehe, nej fan det räcker gott med 19 egentligen (snål som man är)  ;)

Jag hoppas den kommer orka med i vinter annars får jag med elda i kamin.

Utloggad Zelda

• Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
« Svar #5 skrivet: 06 november 2010, 21:19:58 »
Är det tätat i hålet i väggen ordentligt (rörgenomföringen) så att det inte läcker in kalluft?
I SEE funktionen avstängd?

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #6 skrivet: 06 november 2010, 21:44:01 »
Jepp hålet i väggen är tätat av kylmontören, med isolering och sen nån smet på spruta så jag hoppas det är som det ska.

I-see funktionen är avstängd.

Just nu har vi börvärdet på 21 och har nu 20,3 i rummet som pumpen sitter i. (ca: 3-4 minus ute nu)
Det är runt 21.3 grader om jag mäter med IR termometer upp vid taket brevid pumpen så det stämmer nog hoppas jag.

Har även sett att det frostar lite konstigt IBLAND på utedelen. det blir som frostband på den, ibland mycket och ibland bara lite, men jag har hört att det kan bli så om pumpen går mycket på dellast, vilket jag tror att den gör nu. Kommer lite halvljummen luft ur den nu. Men den går nästan aldrig i OFF läge längre.

Utloggad Zelda

• Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
« Svar #7 skrivet: 06 november 2010, 22:25:25 »
Jepp hålet i väggen är tätat av kylmontören, med isolering och sen nån smet på spruta så jag hoppas det är som det ska.

I-see funktionen är avstängd.

Just nu har vi börvärdet på 21 och har nu 20,3 i rummet som pumpen sitter i. (ca: 3-4 minus ute nu)
Det är runt 21.3 grader om jag mäter med IR termometer upp vid taket brevid pumpen så det stämmer nog hoppas jag.

Har även sett att det frostar lite konstigt IBLAND på utedelen. det blir som frostband på den, ibland mycket och ibland bara lite, men jag har hört att det kan bli så om pumpen går mycket på dellast, vilket jag tror att den gör nu. Kommer lite halvljummen luft ur den nu. Men den går nästan aldrig i OFF läge längre.

I högra hörnet på innedelen mot väggen kan man lossa en plastbit där elen kommer in. Lossar du den kan du lätt känna om det läcker in kall luft. Gamla hus utan isolering kan dra in kall luft på insidan om man bara tätar från utsidan.
« Senast ändrad: 06 november 2010, 22:29:26 av Zelda »

Inloggad TS Comfort AB

• I branschen
    • www.tsfs.se
« Svar #8 skrivet: 06 november 2010, 22:30:12 »
Givarna är inte så exakta så skiljer det någon grad eller två så är det ganska normalt
Hos dig ser det ut att skilja 0,3 grader och närmare än så lär du inte komma  :)
När det blir kallare ute och värmepumpen jobbar mer så kommer du få jämn påfrysning på utedelen.
Annars har du läckage och då stryper vi montören  ;)

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #9 skrivet: 07 november 2010, 07:16:28 »
Hej Thomas och er andra.

Imorse när jag vaknade var det 4minus ute och inne tempen låg på 19,5 fast börvärdet låg på 21..
VAD I FAAN tänkte jag och slet fram min IR termometer.
Men det visade sig att vid taket där pumpen sitter där var det minsann 21 grader. Hmm ::)

Så jag tog fram en gammal hederlig Qvicksilver termometer och la på bordet i rummet. 20,5 visade den.. (en hel grad bättre än den digitala)

Sen höjde jag börvärdet till 22 och hängde upp Qvicksilver termometern brevid. Nu har jag 21,5 på Qvicksilver termometern med ett börvädre på 22..

ALLTSÅ.. åt helvete med den digitala skit termometern från Clas olle. ;D

Allt funkar som det ska och nu när det var lite kallare ute så frostade utedelen på ett jämnt och fint lager över hela pumpen Thumbsup Thumbsup

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #10 skrivet: 07 november 2010, 16:59:53 »
Nu har jag precis kommit hem efter att ha varit borta hela dagen.
Pumpen inställd på 22 grader och Quicksilver termometern som hänger brevid visar också 22 Thumbsup :D
(ca 1 minus ute.)

Men den digitala sitter och luras med 20,9 grader på väggen..

Hur som helst så verkar allt stämma som det ska, men man blir ju så nojjig med alla jävla termometrar som man lagt ut i huset  :D

MVH// Plogbil

Utloggad pheur

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
« Svar #11 skrivet: 09 november 2010, 05:29:50 »
Hej,

Är också en nybliven pumpägare av denna modell. Bor på lite kallare breddgrader där vi nu i en veckas tid haft 5-10 minusgrader om nätterna. Då blir detta som du beskrivit med att när man kommer ner på morgonen så känns det kallt på nedervåningen där pumpen sitter och det har sjunkit flera grader från kvällen innan fast man har kvar samma inställningar.

Den har nu varit inställd på 24 grader börvärde i några veckor. Detta verkar ge 21-22 runt i alla rummen men detta har på morgonen sjunkit ner till 19-20.

Nu imorse när jag kom ner så tyckte jag till och med att värmen kommande ur pumpen inte kändes "het" och jag ville ju ha lite värme runt så jag ställde om den till 26 börvärde, direkt så börjar varmare luft skjuta ur den så nog fungerar själva pumpen som den ska!

Var går insugsluften in i innerdelen? Ni skriver tidigare att där nånstans sitter mätaren? Om installatören inte fått helt tätt där röret går in, borde inte det leda till att man får tvärtom symptom än jag och trådskaparen beskriver (kall luft vid mätaren = sprutar varmare ut i huset)?

Jag har också funderat lite på det här med I-SEE. Om man sätter igång I-SEE utan att använda AREA funktionen så rör den sig ju inte utan står still (i mitt fall till höger eftersom placeringen är med en vägg till vänster). Om man läser mellan raderna i instruktionerna så används I-SEE för att inte bara mäta temperatur utan även luftfuktighet och "upplevd värme". Är detta bra eller inte? Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad med den igång eller inte. Men som jag beskrivit ovan så vill jag ha så exakt mätning som möjligt och undrar om I-SEE hjälper till där?

Jag postar en tråd om I-SEE's vara eller icke vara när man ändå inte använder AREA.

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #12 skrivet: 09 november 2010, 06:55:34 »
testa med att hänga upp en termometer brevid innerdelen.
man har ju alltid nån grad högre vid taket.

Inerdelen tar sin luft ovanifrån innerdelen. alltså uppepå innerdelen.
Jag har min I-see avstängs och ställer in luft styrningarna för det som passar huset bäst istället.

Jag har mitt börvärde på 22 nu och termometern som hänger brevid pumpen visar också 22, dock visar den jag har hängandes på väggen inte mer än ca 20,5.

Men så länge jag inte gör nånting eller eldar i kamin så verkar pumpen hålla 22 grader uppe vid taket  Thumbsup

Dock har jag märkt nu att om jag eldar i kamin så överstiger den 22 utan att stänga av pumpen..
Igår drog vi igång kaminen och eldade lite (mys elda) med då blev det 25 grader i rummet där pumpen sitter men ändå slutade den inte att gå förrän vi sänkte börvärdet till 21 grader.
Då gick den i OFF i någon minut och sen fortsatte den.
Är inte 4 graders skillnad lite väl mycket när man eldar??

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32116
  • Ägare av forumet
« Svar #13 skrivet: 09 november 2010, 07:39:11 »

Jag har min I-see avstängs och ställer in luft styrningarna för det som passar huset bäst istället.

Jag har mitt börvärde på 22 nu och termometern som hänger brevid pumpen visar också 22, dock visar den jag har hängandes på väggen inte mer än ca 20,5.

Men så länge jag inte gör nånting eller eldar i kamin så verkar pumpen hålla 22 grader uppe vid taket  Thumbsup

Dock har jag märkt nu att om jag eldar i kamin så överstiger den 22 utan att stänga av pumpen..
Igår drog vi igång kaminen och eldade lite (mys elda) med då blev det 25 grader i rummet där pumpen sitter men ändå slutade den inte att gå förrän vi sänkte börvärdet till 21 grader.

Mmm, det kan man ju tycka, men man skall inte elda om man har värmepump, det är dyrare.
Elda skall du vänta med tills värmepumpen behöver hjälp för att hålla huset varmt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32116
  • Ägare av forumet
« Svar #14 skrivet: 09 november 2010, 07:43:56 »

Ställ vingarna rakt ut, och höj manuellt fläkthastigehten på kvällarna så kommer du att ha en högre temp på morgon.
När du/ni är vakna tillför ni värme via era kroppar, TV, datorer, mm, mm, och denna värmetillförsel faller bort när ni lägger er, dessutom hjälper ni till att sprida värmen i huset när ni förflyttar er, med lägre aktivitet i huset får du lägre tillförd värmeeffekt, och värmepumpen känner mer av värmen bara i sin närhet, varför den inte kompenserar fullt ut för detta, lägre temp inomhus på morgon blir resultatet.

Du kan motverka detta genom att antingen höja börvärdet en grad eller två när ni lägger er, eller öka fläkthastigheten för att få bättre spridning av värmen på kvällen, men även på dagarna om ni är på skola/jobb under dagtid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?