Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.  (läst 6259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #15 skrivet: 06 november 2010, 11:32:29 »
Klart man kan landa med full tank, tömning är en procedur som är vanlig i samband med haveri. Det blir mindre storlek på eldhavet i samband med en sämre kraschlandning.
"hope for the best, prepare for the worst"
Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt. Då får man dumpa bränsle eller flyga bort det, nåt som man kanske ogärna gör med en brinnande motor hängande under ena vingen.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #16 skrivet: 06 november 2010, 11:48:43 »
Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt
åååhfasen, vad spännande då lärde du och Mike mig något nytt! Sedärja! :)

Känns ju lite sådär osmart och ointuitivt när det gäller flygsäkerhet, men konkurrens och pengarna styr!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #17 skrivet: 06 november 2010, 13:53:47 »
Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt
åååhfasen, vad spännande då lärde du och Mike mig något nytt! Sedärja! :)

Känns ju lite sådär osmart och ointuitivt när det gäller flygsäkerhet, men konkurrens och pengarna styr!

Att man inte kan landa med fulla tankar har med fysikens lagar att göra. Inget märkvärdigt och har alltid varit så. Ett stort plan har runt 250 ton bränsle och det är stor massa, alldeles för ator att landa med. De måste dock ha 10-20% kvar när de går in för landning för att kunna göra flera försök att pricka rätt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #18 skrivet: 06 november 2010, 14:21:59 »
30 minuters mariginal, för att vara exakt. Sen kanske man gärna har lite till, men man vill inte flyga med för mycket soppa, för ju tyngre maskinen är, desto mer soppa drar den.
« Senast ändrad: 06 november 2010, 14:23:47 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #19 skrivet: 06 november 2010, 15:58:40 »
Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #20 skrivet: 06 november 2010, 16:29:33 »
Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.
Finns några flygplatser som är "berömda" för att vara svåra att landa på. Saltzburg är väl en sådan. Då kan det vara bra med extra bränsle. Vet en som berätta om 5 försök innan det lyckades. SKulle inte vilja vara ombord på ett sådan försök.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #21 skrivet: 06 november 2010, 16:40:39 »
Det som var otäckt med denna olycka var dels att turbinbladen gick rätt igenom alla skydd, vilket de inte skulle kunna göra enligt RR, sen punkterades bränsletanken på flera ställen där flygfotogenen rann ut friskt och när kärran landat kunde inte piloten stänga av motorn brevid den havererade som fortfarande brann, så även styret gick åt helvete, därav stod brankåren och spolade i 10 min. Ni ser ju på nyhetsbilderna hur dom spolar rakt in i den motor som inte var skadad .

Att dom dumpade bränsle var ju naturligt- den var tankad för långrutt = dumpa för att sänka vikten - sen brann det dessutom så då var det ju extra nervöst, hade turbinbladet klippt kontrollen till dumpventilen på vingen hade det nog blivit världens största eldkastare typ som Concorden i Paris innan den överstegrade.

Dom hade bonntur helt enkelt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13353
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #22 skrivet: 06 november 2010, 18:01:43 »
Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.

Jo, man tankar inte mer än man behöver + lite marginal - Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #23 skrivet: 07 november 2010, 00:48:28 »
...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra
Jag räknade lite på maximal räckvidd kontra bränslemängd, A380 slukar ca 300kg bränsle per minut!
Wow...  :D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13353
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #24 skrivet: 07 november 2010, 00:55:03 »
...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra
Jag räknade lite på maximal räckvidd kontra bränslemängd, A380 slukar ca 300kg bränsle per minut!
Wow...  :D

Det är nästan som min Grand Voyager...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #25 skrivet: 07 november 2010, 01:47:36 »
Det är nästan som min Grand Voyager...
Hahaa!! 

I liter räknat slukar A380 ca 357 liter per minut.. tänk dig en kökskran på fullt ös, den levererar kanske 13-20L i minuten, motorernas bränslepumpar sprutar soppa som ca 24st vidöppna kökskranar!
Nästan helt ofattbart!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #26 skrivet: 07 november 2010, 02:14:19 »
Det är nästan som min Grand Voyager...
Hahaa!! 

I liter räknat slukar A380 ca 357 liter per minut.. tänk dig en kökskran på fullt ös, den levererar kanske 13-20L i minuten, motorernas bränslepumpar sprutar soppa som ca 24st vidöppna kökskranar!
Nästan helt ofattbart!
Nåja, det är vad den förbrukar på marchhöjd och marchhastighet, den går kanske på 10-20% effekt då. Räkna minst det 10-dubbla vid fullt pådrag.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!