0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klart man kan landa med full tank, tömning är en procedur som är vanlig i samband med haveri. Det blir mindre storlek på eldhavet i samband med en sämre kraschlandning."hope for the best, prepare for the worst"
Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt
Citat från: cheetah1 skrivet 06 november 2010, 11:32:29Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsviktåååhfasen, vad spännande då lärde du och Mike mig något nytt! Sedärja! Känns ju lite sådär osmart och ointuitivt när det gäller flygsäkerhet, men konkurrens och pengarna styr!
Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.
...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra
Citat från: purjo__ skrivet 06 november 2010, 18:01:43...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extraJag räknade lite på maximal räckvidd kontra bränslemängd, A380 slukar ca 300kg bränsle per minut!Wow...
Det är nästan som min Grand Voyager...
Citat från: purjo__ skrivet 07 november 2010, 00:55:03Det är nästan som min Grand Voyager...Hahaa!! I liter räknat slukar A380 ca 357 liter per minut.. tänk dig en kökskran på fullt ös, den levererar kanske 13-20L i minuten, motorernas bränslepumpar sprutar soppa som ca 24st vidöppna kökskranar!Nästan helt ofattbart!