Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygger Bra hus pÃ¥ 170 m3 med garage pÃ¥ 60m3 golvärme CE50  (läst 4312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hej
NÃ¥gon som kan svara pÃ¥ detta, hÃ¥ller pÃ¥ att bygga ett Bra Hus pÃ¥ 170m3 med garage pÃ¥ 60 m3 plus kulvert pÃ¥ ca 8 meter mellan hus och garage fÃ¥tt levereat en ComfortZone CE50, frÃ¥n Bra Hus  Kan den vara tillräckligt för detta behov...Bor I Falun..   

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bygger Bra hus på 170 m3 med garage på 60m3 golvärme CE50
« Svar #1 skrivet: 03 november 2010, 13:35:15 »
Med elpatroner som gÃ¥r för fullt när det är kall vinter kanske den klarar det, beror mycket pÃ¥ hur välisolerat allt blir. Själv hade jag troligen valt bergvärme om det är  möjligt att borra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett nybygge torde vara tillräckligt isolerat för att det ska funka utmärkt med en CE50.
Det kanske behövs lite eltillskott när det är som kallast, men uppvärmningskostnaden blir marginellt mindre med bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Bygger Bra hus på 170 m3 med garage på 60m3 golvärme CE50
« Svar #3 skrivet: 04 november 2010, 00:00:01 »
Carl N:

Tror du verkligen en CZ 50 pallar 230 kvm standardbyggt hus i falun med garageport och kulvert ?, min känsla vart att det kommer gå en helvetes massa eltillskott i så fall.

Men jag är ingen expert.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bygger Bra hus på 170 m3 med garage på 60m3 golvärme CE50
« Svar #4 skrivet: 04 november 2010, 00:30:28 »
Klarar du verkligen nybyggnadsreglerna med den värmepumpen för det huset?

http://www.energiberakning.se/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl N:

Tror du verkligen en CZ 50 pallar 230 kvm standardbyggt hus i falun med garageport och kulvert ?, min känsla vart att det kommer gå en helvetes massa eltillskott i så fall.

Men jag är ingen expert.

MvH Jawen

Tja, ska man ha 20 ºC i garaget så blir det säkert en hel del mer eltillskott än om man har grundvärme där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bygger Bra hus på 170 m3 med garage på 60m3 golvärme CE50
« Svar #6 skrivet: 05 november 2010, 12:02:11 »
Om det blir ett ordinärt garage utan särskilt isolerad bottenplatta hamnar ofta genomsnittligt U-värdet på ca 0,6-0,7 W/m2&K. Effektbehovet vid -20C ligger då på ca 5000W och en årsförbrukning på ca 9000 kWh om man håller 10 grader där inne. Det går att spara ca 20% på detta genom att gå ner ett par grader fast då blir det ganska kallt att vara där och fixa till och från. Isolerad bottenplatta och i övrigt god isolering lönar sig i längden om det inte bara ska vara förvaring vid 6-8 grader.

Själva huset gissar jag har ett ungefär lika stort värmebehov men det ska ju vara välisolerat numera. Alltså sammanlagt värmebehov vid -20C uppåt 10kW. Ett problem kan vara de nya BBR-reglerna som bara ser till totala effekten på husets yta men inte exkluderar garagets värmeeffekt. Därmed skulle kombinerad energisparande bergvärmeinstallation via kulvert vara förbjuden?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hej Tack för alla svar
Jag har inte kopplat in garaget än men det är golvvärme i  garaget och det är isolerat ca 200mm under plattan och väggarna ca 200mm 3 glas fönster och bättre portar løsull pÃ¥ vinden.
Huset är beräknat av Bra Hus til 70w/m3 av bra hus vill kolla det först innan garaget kopplas in, Hus ca 300mm under plattan 300mm i väggarna, elit extreme fönster och ca 600mm løsull pÃ¥ vinden.   .. I alla fall sÃ¥ tycker jag att pumpen drar en hel del del el redan idag..
Men en ytterligare fråga har alla monterat rumsgivare i dag fanns inte med fick köpa til de.
Mvh
Raoul     

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!