0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hitta inte manualen just nu men hur höjer man vb pumpen ? fast den kanske inte behövs då de bara skiljer 2 grader
Värdet inom parantes är väl "bör"-värdet, det är VB -r du ska jämföra med... VB-fram minus VB -r ska vara ca 7-8 grader..
Citat från: NigHtHawK skrivet 02 november 2010, 21:57:24hitta inte manualen just nu men hur höjer man vb pumpen ? fast den kanske inte behövs då de bara skiljer 2 grader På värmepumpens högra sida så tar du tag under den nedre plåten och drar upp den kanske 10-15 mm, vinklar ut plåtens nederdel och släpper ned plåten så är den loss. Där inne så ser du 2st cirkpumpar. Den vänstra (främre) är värmebärarpumpen till radiatorerna, den högra (bakre) är köldbärarpumpen, från borrhålet. På cirkpumparna sitter kopplingsdosan och på den sitter vredet du ställer pumpens hastighet med.
ska kolla de då jag kommer hem ifrån jobbet... men på höger sida sett framifrån så går ju rören in rätt tight... går de att lyfta den sidan endå alltså...har trott att de är en del av chassit o att man öppnar den framifrån...
Citat från: NigHtHawK skrivet 03 november 2010, 08:32:41ska kolla de då jag kommer hem ifrån jobbet... men på höger sida sett framifrån så går ju rören in rätt tight... går de att lyfta den sidan endå alltså...har trott att de är en del av chassit o att man öppnar den framifrån... Går rören rakt ut en bit och inte viker tigh nedåt så går högersidan att lossna på...Vik upp öronen på plåten. Men för att reglera pumparna är fronten enklast att ta bort. Med en ficklampa så ser man lägena på pumparna. 1 11 111. Den lilla är VB. Den yttersta du hittar..
kollade även tempen inne och den ligger på 23 grader vilket känns som lite för mycke. runt 21 skulle nog kännas bättre o de borde ju göra att pumpen gick mersparsamt eller tänker jag fel
Citat från: NigHtHawK skrivet 03 november 2010, 22:14:20kollade även tempen inne och den ligger på 23 grader vilket känns som lite för mycke. runt 21 skulle nog kännas bättre o de borde ju göra att pumpen gick mersparsamt eller tänker jag felÄndra lite på ratten. sänk värmen och ha standardmenyn framme där du ser vb ut och varmvatten. Efter vb-fram har du en parentes (XX) när du vrider på ratten sänker du värdet (börvärde) det som vp'n räknat ut ska räcka just vid just nu rådande yttertemp....Detta kallas förskjutning värmekurva..med ratten allså....På panelen justerar man värmekurva och detta då med knapptryckningar...... Man kan enkelt förklara att värmekurvan är ditt hus. bra isolerat= låg kurva (mer ekonomiskt) Sidan 17 i manualen hittar du kurvorna. Jag har golvvärme i hela huset och klarar mig konstant på kurva 2. Men på hösten får jag öka lite då och då på ratten från +0,5 - +2och klarar då behaglig temp inne. Exakta grader är egentligen ovidkommande på inne tempmätaren för mig. För då kylan sätter in (-20 - -35) sjunker även min innetemp något, men då känns golven varma och sköna så man upplever det inte kallt. Så inne har jag 21 på senhösten... nu 20..... och 19 då det är smällkallt..... Sedan på våren kan jag oftast ratta tillbaka till 0,5 i ett svep för då börjar vårsolen värma på dagarna. Och innetempen får åka jojo med några grader hit eller dit. Inget som stör mig i alla fall. Jag eftersträvar inte exakta grader utan vill ha det behagligt inne med låg energiförbrukning.. En låg kurva svarar inte upp lika hårt på en utetempskillnad av ex 15 grader..... sidan 17 nere till höger förskjutning värmekurva +2.... Vid minus 15 visar min vp ett bör värde på 30 grader. vid minus 40 visar den 35-36 ut i golven....... Detta är mitt hus specifika värmekurva som passar mig. Dessutom får vp,n gå långa svep då den går. och med så låg VB-ut som möjligt.Jag har 6 grader i VB diff. med maxfart på pumpen. I din uppräkning av värden har du längst ner ...........Parallell -3.......... Det är vad ratten står på just nu... enda skillnaden är att du ser det digitalt men ska stämma med rattens siffror.GROVT kan man säga att kunde du byta värmekurva och ändå ha komfort inne så skulle du sänka timmarna med eltillsats.Min 1210-7kw klarar sig utan tillsatsel. min mätare visar 53 tim och det är sedan provkörningarna vid montering. Har aldrig provat om legionellakörningen funkar!! (toppvärmning av vvb)Om innetempen ökar då det blir kallare ute så är det ett tecken på att du kan sätta en lägre kurva. Kurvan styrs av utegivaren.Ratten finjusterar man bara innetempen med.
0 förskjutning av kurvan för då har man ju lite plus eller minus att justera med....
Citat från: NigHtHawK skrivet 04 november 2010, 16:13:41 0 förskjutning av kurvan för då har man ju lite plus eller minus att justera med.... Neee!!! Om du har pluss eller minus på ratten är av mindre betydelse. Det viktiga är bara att hitta värmekurvan för just ditt hus och dina egna preferenser. Vinden har man ingen kompensation för, med utegivare. Men jag märker inte av vinden annat än om det stormar så det låter. Hur har du det med varmvatten? Märker du aldrig av att det någon gång är för lite, så kanske du skulle sänka tillslaget på vvb 1-2 grader vilket skulle minska starter av vvb en hel del. Kommer tjocka släkten på besök kan man alltid höja.9 är väl normalt i dalarna så testa även 7 även om du får lite pluss på ratten.skickar en manual så du slipper leta pappersmanualen.... http://www.nibeonline.com/pdf/611411-2.pdf