Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mår en luft-luft-pump bäst av att gå på en och samma temperatur hela tiden?  (läst 2228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Funderar lite smått kring det där med att ställa värmen på en luft-luft-pump.

Många pumpar verkar ha underhållsvärme och sedan kan man ställa värmen från ca 18 grader. På något enstaka märke har man tydligen möjlighet att ställa graderna steglöst från ca 10 grader och uppåt.

Ponera att man vill hålla ca 15 grader i utrymmet som pumpen ska värma. Är det då tveklöst en pump med steglös inställning man ska välja? Kan man ställa de andra pumparna på något sätt så att de ger temperaturer mellan underhållsvärmen och 18 grader?

Mår en pump bäst av att gå på samma temperatur hela tiden eller kan man med gott samvete för pumpens bästa hoppa mellan t ex 18 grader och underhållsvärme för att på så sätt i genomsnitt hålla en temperatur mellan ca 10 och 18 grader?

Vilket alt är att föredra ur engergibesparingshänseende?


Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

när underhålls funktionen är aktiverad så används en annan strategi för avfrostningen på grund av att det finns mindre värme att plocka från inne luften för att genomföra avfrostning. att hoppa där emellan innebär antingen att du slösar med energi pg att underhållsläget alltid brukar börja med en avfrostning eller så riskerar du isbildning om den maskinen du använder ej default börjar med avisning.

Så du måste välja mellan normaldrift eller underhållsvärme ej cykla därimellan
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Om en pump alltid kör en avfrostning innan den startar underhållsläget, blir nog besparingen skral.

Men om den inte gör det, kan det snarare vara en fördel för avfrostnings-funktionen att cykla mellan underhåll- o normal-drift.

Pumpar som har behovsstyrd avfrostning, kan få problem med att upptäcka att den behöver avfrosta om den går länge med låg effekt. Men om den istället cyklas, kommer den att dra på högre effekt när den går över till normal-drift, och kommer då att upptäcka att avfrostning behövs (om det behövs).

Men tyvärr kan det samtidigt betyda att effektiviteten sjunker.  Eftersom pumpen gasar på max effekt för att komma upp i normal-temperatur, sjunker COP. Så besparingen blir kanske inte så stor då heller...

Att cykla mellan normal- o underhålls-drift verkar vara mest onödigt krångel. Jag skulle inte tro att pumpen tar skada av det, men vinsten är nog liten.

Det finns ett enkelt sätt att manipulera temperatur-sensorn för att lura pumpen att gå lägre i temp i normaldrift. Det används kanske mest på pumpar som saknar underhålls-läge (som mina bägge pumpar...). Det svåraste är kanske att få en service-kille att göra en så'n "moddning", om du inte kan/vill göra det själv.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Millie!  Ja jag håller med föregående talare här om att hoppa mellan underhållsvärme och ordinarie lägsta tempinställning på pumparna på mellan ca +16-17 ºC finns ingen lönsamhet i utan tvärtom så tror jag att den t.om kan bli dyrbarare i drift. Underhållsvärmefunktionen på pumparna som normalt brukar ligga mellan ca +8-10 ºC är egentligen avsedd för spec ändamål som att kunna hålla en grundvärme i t.ex garage, obebodda sommarstugor, lite större förråd mm mm. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 06 november 2010, 01:34:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!