Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?  (läst 1816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej,
Nu har det klart, vi skall ha Thermia G2. Nu väljer vi mellan två leverantörer varav den ena inte är Svep-ansluten. Han menar att Thermia själva går in och löser ev. problem om det skulle uppstå.

Hur viktigt är det att leverantören man väljer är ansluten till Svep?

Som vanligt tacksam för synpunkter :)

/Teija

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2010, 15:16:27 »
Det där bör nästan några installatörer svara på, men min bild av SVEP är att det är en branschorganisation vars uppgift är att föra sina medlemmars talan, och driva deras intressen.
De har t.o.m lyckats lobba sig till att de själva, istället för ARN, behandlar missnöjda kunders klagomål när det gäller värmepumpsinstallationer...
Men som sagt, det är min bild av det hela, de som är medlemmar borde bättre kunna svara för vilken hjälp och vilket stöd de får av föreningen, och huruvida föreningen tar ansvar för installatörer som inte längre finns kvar, eller vill ta ansvar, om/när det uppstår fel i redan levererade anläggningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2010, 16:17:10 »
ARN slutade ta i värmepumpsfrågor över huvud taget, det var väl därför SVEP startade en reklamationsnämnd?
Jag har ingen aning om hur SVEP sköter reklamationsärendena, det går inte att hitta någon information hur utslagen har blivit i de ärenden de har hanterat?

Men med en icke SVEP-ansluten installatör så kan man alltid vända sig till domstol vid en tvist, fast det kan ju bli dyrt i värsta fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2010, 16:21:58 »
Mmm, de kanske inte lobbade sig till den där hanteringen av reklamationer, utan det kan ha varit tvärt om också, eller så tyckte alla parter att det ändå var för svårt för ARN att hantera, så det var lika bra att branscehn själva sköter det.
Lite om när Polisen utreder sig själva.
Finns risk för jäv, men än en gång, det är bara min uppfattning.

Rent allmänt kan man väl tycka att det inger ett visst förtroende när ett företag ansluter sig till en branschförening, men på vilket sätt det i praktiken gör det till ett tryggare köp att köpa via den typen av företag har jag väldigt svårt att se några klara bevis eller exempel på.

Kan inte pÃ¥minna mig att nÃ¥gon kund i detta forum har skrivit och tackat SVEP för att de hjälpt dem.  Sc:,h
Nån annan som kan påminna sig några sådana exempel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2010, 16:56:35 »
Jag håller med er. Om installatören verkar bra och trovärdig så kvittar det väl om han är med i en organisation.

Utloggad Teija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Är det viktigt att välja en Svep-ansluten leverantör?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2010, 21:20:07 »
Tack skall ni ha för era svar :)

Då känner jag faktiskt att vi kan köpa pumpen även av den som inte är med i Svep.

Det här forumet är toppen. Tack igen!
/Teija

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!