0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
platta på mark. flyttande golv med 100 mm isolering i hus. garage ingjuten, 200mm isoling. 20mm slang uttan termostater ,kulvert mellan garage och hus. ca 6m. pumpen ska stå i garaget. grund värme i huset med ctc elpanna med vvx på 6 kw, den klarar huset. eldat i kamin garaget nybyggt, har inte varit uppvärmt . 400m kollektorslang ner grävt. var inne på en 1226-6 först men har ändrat mig till ctc.
Citat från: gedgon skrivet 31 oktober 2010, 11:12:17platta på mark. flyttande golv med 100 mm isolering i hus. garage ingjuten, 200mm isoling. 20mm slang uttan termostater ,kulvert mellan garage och hus. ca 6m. pumpen ska stå i garaget. grund värme i huset med ctc elpanna med vvx på 6 kw, den klarar huset. eldat i kamin garaget nybyggt, har inte varit uppvärmt . 400m kollektorslang ner grävt. var inne på en 1226-6 först men har ändrat mig till ctc.Nu blev jag nyfiken varför har du ändrat dej till ctc när du har golvvärme bör ju en 1226a gå billigare.
Väljer du Nibe/Thermia/Ivt/Bosch så är det 6 kW du ska ha, de motsvarar i princip CTC:s 5 kW värmepump.
Är det helt fel att köpa en 7,5? skiljer inte mycket i pris.
Citat från: gedgon skrivet 31 oktober 2010, 18:27:59Är det helt fel att köpa en 7,5? skiljer inte mycket i pris.jag tror inte att det är helt fel att ta en 7,5a. jag är i det läget att ha en för stor pump. och har inga större problem med de... kompressorn går lite ca 1400h/år, och med de kanske håller längre. men jag är ingen expert på de , så jag vet inte.behöver ingen elspetts.jag är nöjd med att ha en onödigt stor pump.