Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
enrörselement
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: enrörselement (läst 2845 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
måsvägen
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
måsvägen
enrörselement
«
skrivet:
30 oktober 2010, 08:40:22 »
Citera
har enrörselement. från början eldade man med olja men något år innan vi köpte så satte man in luftvatten pump . problemet är att det smäller i 2st av elementen,högt, har bytt ventilerna men det funker ej ändå. båda elementen är kalla.men röret är varmt på undre sidan av ventilen .är det ventilen som är kass eller tror ni det är elementet? har försökt hitta nya enrörselement men det går trögt .är tacksam för alla tips
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30450
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: enrörselement
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2010, 10:38:31 »
Citera
Antagligen sitter det skräp någonstans.
Ettrörs är inte så enkla att få fjutt på på grund av bypassen nertill.
På en del koppel så kan bypassen nertill regleras så att allt vatten går via radiatorn, värt att testa.
Annars tror jag nästan du måste ta loss grejerna och spola rent.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2010, 11:04:55 »
Citera
Man kan använda vanliga element i enrörssystem men med ett annat koppel, sitter anslutningen under elementet blir det lite knepigare för alla moderna element har sina anslutningar vid sidan. Men det går att ta bort det befintliga kopplet och dra nya rör till sidan av elementet. Även till element av enrörstyp går det två rör ett in och ett ut, dom är ibland skarvade i golvet så att man bara ser ett rör som sticker upp och dom brukar vara kopplade mitt under elementet.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #3 skrivet:
30 oktober 2010, 11:37:13 »
Citera
.......nja, om anslutningen finns mitt under elementet, går det två rör till kopplet, ett in och ett ut från kopplet, men det finns bara en anslutning på elementet, där vattnet går upp i elementet i ett inre rör och ut i kopplet på utsidan av det inre röret. Från kopplet leds vattnet i ett litet rör upp i elementet och släpps ut till kopplet på utsidan av det lilla röret, som sätt på kopplet innan det ansluts till elementet.
Jag har själv sådana koppel från ARCU tror jag det var, men Danfoss säljer ersättningskoppel som passar idag.
//Ronnie
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #4 skrivet:
30 oktober 2010, 11:42:33 »
Citera
bla. det som jag försökte säga men lite otydligt, man får skärpa sig
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
enrörselement
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1537
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Börje__
tyke
Smurfen.
Rickard
svetsnisse
krambriw
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info