Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
En radiator vägrar bli varm...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En radiator vägrar bli varm... (läst 1484 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1963
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
skrivet:
29 oktober 2010, 13:12:28 »
Citera
Hej,
Hur jag än försöker så lyckas jag inte få en av mina radiatorer att bli varm. Vad har jag då testat?
- tagit bort termostaten, tryckt på stiftet många gånger (det fjädrar ut ok)
- luftat länge (typ en liter) men det kommer ingen luft, bara vatten med bra tryck
- öppnat stryp ventilen max
Detta element ligger enligt ritning sist på en gren. De andra elementen på grenen är varma men till dom kommer det upp fyra rör ur golvet till en så kallad quattro koppling. Till det element som inte blir varmt kommer det bara två rör upp
Kan det vara stopp i elementet i ena röret? (eftersom det kommer vatten vid luftning misstänker jag stopp)
Finns det något trick att fixa detta utan att behöva lossa på hela kopplet?
mvh Walter
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: En radiator vägrar bli varm...
«
Svar #1 skrivet:
29 oktober 2010, 13:36:00 »
Citera
Det kan också vara skräp i ventilen.
Är det ettrör eller tvårörsystem?
Har du tvårör så testa att stänga alla andra radiatorer tillfälligt.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #2 skrivet:
29 oktober 2010, 15:46:02 »
Citera
Hej Carl,
Håller på och testar lite...
Det är ett två-rörssystem med VS42-12 längst ut och grövre ju närmare pannan man kommer (VS42-18, VS 42-22)
Det kanske helt enkelt är så att jag måste börja strypa radiatorer "innifrån och ut" så att säga. Kanske är så att det inte blir någon värme över till sista elementet.
Jag öppnade allt på max på alla element (stryp & termostatventiler) när jag bytte till CE50:an och det fungerar egentligen fint, bortsett från detta sista element på grenen
Har bytt ut termostaterna mot vanliga vred
Tycker nog det börjar bli lite svagt ljummet...skall ställa upp temperaturen på pannan så den börjar värma lite...är ju inte så kallt ute ännu
mvh och tack för tipsen,
Walter
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #3 skrivet:
01 november 2010, 15:40:12 »
Citera
Efter att ha strypt några element på grenarna så har nu även det sista elementet visat sig bli ljummet. Alltså inget stopp, skönt
Tack för tips & hjälpen,
Walter
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 922
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Maxz
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info