0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:
Citat från: purjo__ skrivet 28 oktober 2010, 08:53:04SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:intressant!Ser att din medel diff på medelvärdet på T8 T9 är 2,53 grader. Hur ställer du dig till det med hänsyn till nedan?(Nedan borde ju också gälla för konternuelig drift? Det jag reagerade är att i mitt system är diffen 0,3 ca. Dvs. helt fel.. borde vara runt 7grader?eller tolkar jag allt fel?)
Citat från: meshugg skrivet 28 oktober 2010, 10:08:04Citat från: purjo__ skrivet 28 oktober 2010, 08:53:04SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:intressant!Ser att din medel diff på medelvärdet på T8 T9 är 2,53 grader. Hur ställer du dig till det med hänsyn till nedan?(Nedan borde ju också gälla för konternuelig drift? Det jag reagerade är att i mitt system är diffen 0,3 ca. Dvs. helt fel.. borde vara runt 7grader?eller tolkar jag allt fel?)Medeldiffen är HELT ointresant - Det är diffen då pumpen går som skall vara rätt. I mitt fall ligger den just nu på ca 6 grader.Vad är dina cirkpupmar inställda på för hastighet?
Testa att ställa upp rad-pumpen ett snäpp högre. Har man för lågt flöde på rad-kretsen i förhållande till VB-kretsen så 'genar' värmebäraren tillbaks till VP'n.
Citat från: purjo__ skrivet 28 oktober 2010, 10:36:52Testa att ställa upp rad-pumpen ett snäpp högre. Har man för lågt flöde på rad-kretsen i förhållande till VB-kretsen så 'genar' värmebäraren tillbaks till VP'n.ska testa det. när min pump går så är diffen högre...
Kan bara hålla med Purjo. Jag hade problem med värmedeltat och från forumet kunde jag leta mig fram till att värmebärarpumpen var ställd på 3!! Installatören replikerade att satte jag den lägre så fick jag ändra till sommaren. Gör jag gärna men det är nu jag behöver värmen. Eftersom jag har en specialkombination så går ju VP knappast alls på sommaren. FLVP gör ju varmvattnet. Nu har jag satt upp radiatorpumpen på 3 (golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 och det ser ut som jag har en oktobermånad med lägsta förbrukningen sen jag startade anläggningen för 3 år sedan. Detta trots att vi haft en ovanligt kall oktober här nere.
Citat från: silverräven skrivet 30 oktober 2010, 19:24:13Kan bara hålla med Purjo. Jag hade problem med värmedeltat och från forumet kunde jag leta mig fram till att värmebärarpumpen var ställd på 3!! Installatören replikerade att satte jag den lägre så fick jag ändra till sommaren. Gör jag gärna men det är nu jag behöver värmen. Eftersom jag har en specialkombination så går ju VP knappast alls på sommaren. FLVP gör ju varmvattnet. Nu har jag satt upp radiatorpumpen på 3 (golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 och det ser ut som jag har en oktobermånad med lägsta förbrukningen sen jag startade anläggningen för 3 år sedan. Detta trots att vi haft en ovanligt kall oktober här nere.jag har samma konfig nu och efter 2 dygn blev det ca 1,5 grader varmare och innetempem är stabil... har inte hunnit kolla nåt annat... legat förskyld sen i fredags... har haft haft det varmt och skönt dock