0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eltillskottet funkar så att när inte VP'n klarar av att hålla uppe framledningstempen så blandas varmare vatten in från CC'ns panna via shunten. I samband med att shunten aktiveras så aktiveras även elpatronen för att hålla pannan tillräckligt varm.I service -> avancerade menyn -> Tillskott inställningar -> T3 stopptemperatur ställer du in vilken temperatur den skall värma till. Tempen bör (måste) vara högre än värmekurvan. Annars blir det svårt att få ut tillräckligt varmt vatten i radiatorerna...Så här står det i manualen:Om H-värdet ställts in så att det är högre än 55ºC måste maxtemperaturenför T3 kontrolleras och ändras.För att tillåta högre framledningstemperatur gå till Avancerad menypå I/S-nivån. Välj Tillskott inställningar.Välj sedan Eltillskott inställningar och T3 Stopptemperatur. Fabriksvärdetär 62ºC. Du kan ändra detta till max 70ºC.OBS! Vid inställning över 65ºC måste en blandningsventil installeras.
Det beror nog på att elpatronen sitter en bit ifrån tempgivaren. Kollar jag på min loggning så fortsätter temperaturen att stiga ett par grader efter att elpatronen stegat ner...
Ja det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov Thumbsup
CiteraJa det finns ju det, minns inte vilken av dem jag sänkte i vintras för att inte få VV att rusa när elpatronen gick längre perioder.Har för mig att den tempen var inställ på 62 ºC från fabrik, var ung det VV kom att ligga på då patronen fick gå längre stunder.Tur det vankas kall och ihållande vinter så man får friska upp minnena och sätta sin kunskap på prov ThumbsupDet är ju typ exakt det här som händer hos mig nu... desto kallare det är, och desto mer elpatronen jobbar verkar det som att VV tempen konstant är högre... ere så?