0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänkte mer på en tank som man matar med separat cirk.pump, tex vp fram i mitten och vp-retur i botten.Sedan en elpatron & stigare i toppen av tanken.
...Robban. Det finns inga hemligheter bara erfarenheter. Men en sak man kan säga är att bara en idiot(inte sagt till dig) spetsar i tanken....
Så du tycker jag ska skaffa en pump för att lära mig en beräkning på termiska avspeglingsytor . Kommer du från S,U,C,KHemligheter med en tank oooo robban det är basic vvs . det här måste du förklara för mig hur du tänker nu när du förstått "hemligheten" Citat från: digitalrobert skrivet 16 november 2010, 10:59:48Jag tänkte mer på en tank som man matar med separat cirk.pump, tex vp fram i mitten och vp-retur i botten.Sedan en elpatron & stigare i toppen av tanken.Och sen Robban hur tror du man gör gör när man räknar fram dimensionering av rör och radiatorer i en fastighet . 30 man som springer i ett bostads bestånd i flera år och skruvar om det skulle ta den tiden du tror Bara en nyfiken fråga som jag måste ställa Vad jobbar du med ? cocacolaanledningen till att man beräknar tillgänglig yta i en fastighet som man besöker är just det som rickard skriver Räcker den till för att ändra deltat ,temperaturer och flöden vilket jag beskrev i ett tidigare inlägg
Robban Robban du som har pump . talade dom inte om för dig att man väljer köldmedium efter den beräknade drift temperatur man har . det är inte heller några hemligheter . cocacola
RCMAN Tycker du att det är bra om det framkommer info om att du inte måste byta dina radiatorer? även om det är det optimala. Vill du veta sånt eller är det bara onödig info?Nu pratar jag generellt och inte bara om ditt fall, tycker du att det vore bra om folk fick veta sådant, att dem kan få en VP med cop 3,5 om dem byter 10 radiatorer till medell stor. Eller att dem kan få en vp med cop 3,2 och en all inclusive resa till kanarieöarna fö samma pris. Bra info eller dålig? Sedan får ju folk så klart bestämma själva.
Rickard priset att uppgradera till en vp med högre framledningstemp är den samma som att byta en kompressor. Mindre än att byta 10 radiatorer alltså. Och det du tappar i års cop är inte så mkt.Robban. Det finns inga hemligheter bara erfarenheter. Men en sak man kan säga är att bara en idiot(inte sagt till dig) spetsar i tanken.RCMAN Tycker du att det är bra om det framkommer info om att du inte måste byta dina radiatorer? även om det är det optimala. Vill du veta sånt eller är det bara onödig info?Nu pratar jag generellt och inte bara om ditt fall, tycker du att det vore bra om folk fick veta sådant, att dem kan få en VP med cop 3,5 om dem byter 10 radiatorer till medell stor. Eller att dem kan få en vp med cop 3,2 och en all inclusive resa till kanarieöarna fö samma pris. Bra info eller dålig? Sedan får ju folk så klart bestämma själva.
Denna tråd känns mest som spekulationer.Ingen vet.......förrän vp sitter på plats.Funkar inte allt perfekt, så är det ju enkelt åtgärdat genom att byta vissa raddar.............efteråt.
Så här är det och så här fungerar det . Det är sista gången jag tänker försöka berätta . Det känns tråkigt att detta tas upp igen "elpanne" syndromet på en värme pump . Händer detta fenomen så ja jag är lessen då är det en felaktig installation som sitter där . Det handalar inte bara om en arbetstank ! Det handlar även om balans i flödes sytemet . beräkningar på avspeglinsytor och om det går att ändra flöden och delta -t i kretsen . justera flödena över raditorena till beräknat kvs värde . på detta vis säker ställer man max retur temp till värmepumpen .stannar värmepumpen på för hög retur temp kan felen va dessa. och installationen är felaktigt utförd !!1. fel värmepump på installera hus.(En standard installation passar inte i alla hus och det finns andra sätt att installera och dom lösningarna tas fram på plats efter installationsutrymmen) 2.flödesberäkningen är inte gjord och utförd och dokumenterad3.Effektberäkningen av dom Raditorer som finns uppsatta är ej utförd .4. styret är inte optimerat efter dom förutsättningar som finns . 5. spetsen styrs för "grovt" . I många av dom system som är gjorda( OBS i viller och spetsen styrs med 60 eller 90 eller i ett fall 150 Watt per steg ) skapar man en flytande spets som gör att det inte blir någon över temperering .Samman fattar man detta så ändrar man inte på några naturlagar man tar hjälp av dom Thumbsup och det är vvs cocacola