Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tror ni att jag kan göra någon besparing ??
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Tror ni att jag kan göra någon besparing ?? (läst 14438 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
E9:an
Expert på värmepump
Antal inlägg: 216
Karma +0/-1
SV: Tror ni att jag kan göra någon besparing ??
«
Svar #30 skrivet:
13 december 2011, 18:22:54 »
Citera
Hejsan allihopa !
Det har visserligen inte gått riktigt ett år men med två veckor kvar vill jag ändå lämna en liten rapport hur det gått med min Zibro SC1332 i mitt förråd på 20 m2. Enligt Raffen skulle jag inte göra någon besparing alls jämfört med tidigare år med elradiator. Uppstartsförlusterna skulle bli på tok förstora och starterna oändligt många. Men så blev det inte. Dags datum har jag förbrukat 1120 kwh med 17 graders inställd temperatur. Under de två tidigare åren utan pump gick det åt nästan precis 2400 kwh/år. Och då var innetemperaturen lägre. Med 14 dagar kvar på året så ser det ut som att det nästan skall bli en halvering av förbrukningen
)
Inte så illa i alla fall. Trots on/off och trågvärme och litet utrymme. Gångtiderna har inte varit så värst långa, runt 7 minuter, därefter har pumpen stått stilla i runt 40 minuter. Och då har det ändå varit ordentligt kallt ute. När det var - 20 gick den dubbla tiden vill jag minnas. Jag har loggat den hela vintern så jag har bra överblick hur den har jobbat. Och avfrostningarna har varit exemplariska. Alltid helt fri från is efter avfrostning. Den har inte behövt avfrosta många gånger per dygn trots att det varit kallt ute. Ett par ggr som mest. Beror väl på att den inte behövt jobba så mycket för att kunna hålla inställd temperatur.
Den har inte behövt så lång tid för att komma igång att producera värme efter uppstart. Under minuten från det att kompressorn startar börjar den blåsa varmluft. Inte 2-3 minuter som vissa påstod !!
Hur vill jag sammanfatta det första året:
Jag tycker att den uppfyllt mina förväntningar, kanske tom bättre när det gäller avfrostningarna. Den har lyckats att hålla förrådet varmt även när det var -25 ute. Fast då kom det inte mycket värme. Den orkade inte upp i så pass hög utblåsningstemp att den gick upp i mellanfläktläge. Men den höll värmen i alla fall. När det var som kallast förbrukade den runt 12kwh/dygn. Annars 6-8 kwh/dygn med inkopplad trågvärme. Men man märker att COP sjunker dramatiskt när temperaturen sjunker. Från +5 till -5 tappar den säkert 10 grader i utblåsningstemperatur. Jag vet att jag kollade vid -7 och var det 16 graders differans mellan in och ut. Jämför man med min 8 år gamla E9:a så så är det stor skillnad. E9:an är inget jämfört med dagens maskiner men den ger mycket mycket mer värme vid låga temperaturer än Zibron. Jag skulle med andra ord aldrig sätta den i bostadshuset. Fast i förrådet finner den sin plats. Återstår bara att se hur länge den håller. Har fått för mig att den håller bättre om den inte pressas för mycket. Många verkar köra skiten ur den i tron att den skall klara att värma ytor på 100 m2. Men det har jag svårt att tro att den skulle klara det. I varje fall inte när temperaturen faller.
Mvh / Niclas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10451
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #31 skrivet:
13 december 2011, 19:41:41 »
Citera
Tack för rapporten! Fint med loggning. Då vet jag att mitt antagande om årsvärmefaktor på drygt 2 med en enkel on/off i 35 kvm garage är fullt realistiskt. Också intressant att veta det blir runt 13-14 grader inne med inställning +17 och betonggolv, hade nästan hoppats på det för mer än så tycker jag ändå inte behövs när det ska skruvas och fixas.
Finns det någon isolering runt kompressorn i utedelen? Rejäl isoleringen runt hela kompressorn och rören i utedelen samt kanal/rörpaketet på utsidan fasaden betyder nog en del när det blir många minusgrader.
«
Senast ändrad: 13 december 2011, 19:43:19 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 216
Karma +0/-1
«
Svar #32 skrivet:
13 december 2011, 22:12:42 »
Citera
Hejsan !
Jag har inte öppnat utedelen så jag kan inte säga om det är någon isolering runt kompressorn. Har inte isolerat rören heller. Men jag tror också att det kan göra en del när kylan slår till. Jag borde ha gjord det på de utanpåliggande rören. Tror jag skall köpa lite armaflexrör och isolera. Nästa höst när garantin är ute skall jag ge mig på att isolera de inre delarna.
Med ett börvärde på 17 har temperaturen legat på mellan 14-16 grader inne i förrådet. Rätt hyfsat tycker jag. Innedelen är hyfsat tyst, utedelen hörs en del. Årsförbrukningen som det ser ut just nu kommer att hamna på mellan 1200-1300 kwh och det är jag nöjd med. Om den kommer att tjäna in sig återstår att se.
Det tar drygt tre år innan det börjar gå plus. Fast å andra sidan köpte jag "fulpumpen" mest för att jag var nyfiken på dem och i testsyfte.
/ Niclas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10451
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #33 skrivet:
14 december 2011, 11:20:42 »
Citera
Hej!
Ok, någon grad högre inne men fortfarande lagom temp för diverse garagejobb. Har inte hunnit testa alla inställningar ännu, måste skaffa en bra energimätare innan den får gå på +17C konstant under minst några veckor. Underhållsläget ger 7-8 grader i garaget vid de ganska milda utetemp som varit hittills, undrar hur det blir när kylan slår till. Räknar med att det tar 4-5 år innan min garagepump sparat in sig inkl installationen så förtjänsten återstår att se men det känns i alla fall bättre än elraddar och att dra på 2-4 kW elfläktar så fort något ska fixas.
Mycket isolering runt kompressorn gjorde utedelen betydligt tystare. Blev en runda till Biltema och inköp av bildämpningsmatta, mossgröngrå filtmatta, rörisolering&clips, buntband, isolertejp, eltejp osv. Går ju att ta bort om det skulle bli garantifel
Tyvärr hittade jag inte exakt samma isolering som finns i SC3032 enligt bilderna här på forumet.
/Josth
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4037
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #34 skrivet:
14 december 2011, 11:47:49 »
Citera
Då skall jag också isolera min nyinstallerade bullermaskin. Tack för tipset.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tror ni att jag kan göra någon besparing ??
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 945
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
rocas
jehu
Josth
en.knapp
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info